10 bilar med 100% eldrift

Det talas mycket om den stora elbilsrevolutionen men frågan är om någon dragit ur sladden? Modellutbudet är fortfarande högst begränsat och till råga på allt är de fem bokstäverna missbrukade. Somliga säger nämligen ”elbil” när man egentligen menar ”hybrid” eller ”laddhybrid”. Låt oss därför göra det solklart en gång för alla – en elbil rullar på 100% el och här är 10 sladdbarn som visar vart elskåpet ska stå.

BMW i3 Comfort Edition
BMW är rejält i stöten och i3:ans design är lika läcker som förförisk. Tja, det här är verkligen en udda fågel med bakrutor som löper runt hörnen och dörrar som öppnas nästan vinkelrätt mot varandra utan någon B-stolpe. Under bakluckan arbetar en elmotor på 170 hästkrafter som klarar noll till hundra på 7,3 sekunder och för att inte suga all kraft ur batteriet så är toppfarten spärrad vid 150.
Pris: 373 500 kr Räckvidd: 290 km.

Hyundai Ioniq Electric
Hyundai Ioniq är en halvkombi på 447 centimeter som bjuder på svepande karosslinjer och en riktigt trevlig interiör. Här färdas en familj på fem bekvämt och bakom tanklocket finns dubbla ladduttag – ett för hemmabruk och ett för snabbladdningsstationer. Elmotorn på 120 hästkrafter ser till att hundrastrecket nås på 9,9 sekunder samtidigt som toppfarten är 165 km/h.
Pris: 376 900 kr Räckvidd: 280 km.

Jaguar I-Pace S
Jaguar är världskända för sina anrika flaggskepp med gott om klös under huven – så frågan är vad som händer när det är dags för engelsmännens första elbil? Jo, naturligtvis är nya I-Pace inget undantag och drivlinan består av två elmotorer på sammanlagt 400 hästkrafter. Därmed fixas noll till hundra km/h på 4,8 sekunder samtidigt som man ska kunna ta sig nära femtio mil på en laddning. Jaggan är absolut en av årets intressantaste elbilsnyheter!
Pris: 829 000 kr. Räckvidd: 480 km.

Kia Soul EV
Kias bidrag till elbilsfloran rullade in på marknaden 2014 och då bjöd Soul EV på såväl lång räckvidd som klassledande garantier med sina sju år. Den urbana citybilen vill mer än gärna sälja sin ”själ” och antingen tycker man den rullande flyttkartongen är ful som stryk eller så älskar man boxformen. Under huven på Kia Soul EV arbetar en elmotor på 110 hästkrafter som klarar noll till hundra på 11,3 sekunder och toppar 145 km/h.
Pris: 376 600 kr. Räckvidd: 250 km.

Nissan Leaf Visia
Den första generationens Nissan Leaf revolutionerade bilbranschen och nu kommer världens mest sålda elbil i ny tappning. Designen är inte lika udda och tittar vi på interiören så har märkligt nog den digitala hastighetsmätaren blivit – analog! Elmotorn på 150 hästar är även den ny och med fullt krut i 40 kWh-batteriet tar man sig 38 mil på en laddning. Här har vi en kommande storsäljare och förmodligen den första äkta ”folkelbilen”.
Pris: 344 900 kr. Räckvidd: 378 km.

Peugeot iOn
Fransoserna hakade på elbilstrenden redan år 2010 och Peugeot iOn byggs sida vid sida med syskonen Citroën C-Zero och Mitsubishi i-MiEV. De två sistnämnda importeras inte längre till Sverige så nu är Peugeot ensam herre på täppan med sin äggformade elbil. Själva hjärtat är en bakmonterad elmotor som utvecklar 64 hästar och 180 Newtonmeter. Tyvärr känns det att iOn börjar närma sig pensionen interiört och inte heller räckvidden är den längsta.
Pris: 259 900 kr. Räckvidd: 150 km.

Renault Zoe Life
Renault Zoe blev Europas mest sålda elbil förra året och modellnamnet är det grekiska ordet för ”liv”. Den eftertraktade fransyskan bjuder på finfina former och elmotorn har 88 hästkrafter. Renaults största akilleshäl har varit batteriet som tidigare bara gått att hyra för 699 kronor i månaden med lägsta körsträckan. Nu kan man även köpa loss batteripaketet men priset ökar dock från 229 990 till 309 990 kronor. En prisskillnad på 80 000 spänn!
Pris: 309 990 kr. Räckvidd: 300 km.

Smart Fortwo Electric
Smart har som enda biltillverkare lanserat eldrivna versioner av hela sitt befintliga modellprogram och ingen bil borde vara lämpligare för eldrift än just Fortwo. Den har alltid varit chic och körs för det mesta i städer. Smartingen är dessutom oväntad rymlig för två men däremot får man inte ha med sig så mycket bagage. Elmotorn på 81 hästkrafter pinnar på riktigt bra och att fickparkera är rena barnleken tack vare yttermåttet – 270 centimeter.
Pris: 218 900 kr Räckvidd: 160 km.

Tesla Model X 75D
Det kostar att ligga på topp, vilket bevisas inte minst av Tesla Model X. Det här är listans dyraste elbil – å andra sidan sticker jänkaren ut från mängden och den stora snackisen är de fräcka bakdörrarna som döpts till Falcon Wing. Model X har även dubbla bagageutrymmen och går att utrusta med såväl sju sittplatser som dragkrok. Tack vare dubbla elmotorer på totalt 333 hästkrafter så rullar 0-100 km/h på 5,2 sekunder samtidigt som toppfarten är 210.
Pris: 966 900 kr. Räckvidd: 417 km.

Volkswagen e-Golf
Volkswagen Golf skulle teoretiskt sett kunna vara ett eget varumärke med tanke på att 35 miljoner exemplar sålts. Den rutinerade golfaren finns även i grön kostym och under den välputsade fasaden arbetar en elmotor på 134 hästkrafter. Därmed kan man ta sig hela 30 mil innan det är dags att plugga in stickkontakten i eluttaget. Hundrastrecket passeras på 9,6 sekunder samtidigt som golfaren toppar 140 km/h.
Pris: 399 900 kr. Räckvidd: 300 km.

 

1 juli får elbilar 60 000 kronor i bonus

Alla angivna priser är exkl. supermiljöbilspremie á 40 000 kronor, vilket gäller fram tills den 30 juni 2018.
Den 1 juli träder istället ”bonus malus” i kraft och ersätter supermiljöbils-premien. Bonus ges till nyinköp av bilar med mycket låga utsläpp medan malus ges till bensin- och dieselbilar i form av en förhöjd fordonsskatt. Högsta bonus är 60 000 kronor för exempelvis elbilar, en summa som alltså i princip kan dras av på de angivna priserna förutsatt att inregistreringen sker mellan den 1 juli 2018 och 1 januari 2021.

av Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / CNP AB