( S h a n g h a i – K i n a )
Som chefsdesigner på Volvo blev Thomas Ingenlath mer eller mindre helgonförklarad. Nu har han fått ansvaret för ett helt eget varumärke och i Shanghai presenterades den första bilen – Polestar P1.
Efter att ha sett Ingenlath på scenen och spanat in den nya bilen så går våra tankar osökt till tv-klassikern Helgonet. Roger Moore rattade en gräddvit Volvo P1800 och nya P1 flörtar oblygt med sportbilsikonen.
Världspremiären av Polestar P1 gick av stapeln i Shanghai. Från en gigantisk scen i en lika gigantisk fabrikslokal fick den inbjudna världspressen först höra en kort introduktion från Volvo Cars vd Håkan Samuelsson och kort därefter gjorde Polestars storhövding Thomas Ingenlath entré. Uppsvidad i en välsittande senapsgul kostym presenterade han den första bilen i företagets trestegsraket och precis som P1 så ska helt eldrivna P2 och P3 tillverkas i kinesiska Chengdu.
Från racing till el
För att göra en lång historia kort så började samarbetet mellan Volvo och Polestar på racingbanan. 2015 köpte Volvo upp hela verksamheten och nu puttar man in närmare sex miljarder kronor för att göra Polestar till ett prestandainriktat elbilsmärke. Ett arbete som naturligtvis kommer till nytta även hos Volvos framtida elbilar. Nu är inte P1 en renodlad elbil utan en laddhybrid med marknadens klart bästa räckvidd på el med sina 15 mil. Sportcoupén bygger på samma plattform som S90, men totallängden har minskats till exakt 450 centimeter för att ge den rätta sportbilskänslan. Även om P1 i sin karaktär är väsensskild från göteborgarnas vanliga vagnar så bjuds vi på en rejäl portion Volvo-vibbar och det kanske inte är så konstigt när grundlinjerna hämtats från Concept Coupé som visades 2013.
Putsar på glorian
Polestar P1 är försedd med en imponerande drivlina där två elmotorer jobbar på bakhjulen medan en tvåliters bensinmotor driver framhjulen. Tillsammans ger det hela 600 hästkrafter samt ett kraftfullt vridmoment på 1 000 Newtonmeter. Naturligtvis har man tagit hjälp av sin ständiga medarbetare Öhlins och resultatet är ett adaptivt chassi som Polestar P1 blir först i världen med.
Även själva beställningsprocessen blir unik eftersom majoriteten av bilarna kommer att erbjudas på nätet i prenumerationsform med möjlighet att komma i kontakt med tillverkaren via ett antal ”Polestar Spaces” runt om i världen. Om någon ändå vill köpa en av de totalt 500 bilar som ska tillverkas årligen så hamnar priset någonstans runt 1,3 miljoner kronor. Allt detta låter hur bra som helst – men det är först 2019 när det finns färdiga bilar att provköra som vi kan få veta om Helgonets löften infrias eller om glorian halkar på sned…
av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB