Originalet pallar för trycket

( H u l t s f r e d – S m å l a n d )
Vad sägs om en robust pickup som är lika slitstark som diamanten bilmärket fått sitt namn efter? Mitsubishi L200 Double Cab är knappast någon ulv i fårakläder, utan snarare en slitvarg i oömma arbetskläder. Utseendet känns familjärt, trots det faktum att det rör sig om en ny pickup. Under huven på vår testbil gömmer sig en nyutvecklad turbodiesel och vi tar ut svängarna på vägarna som Gud glömde.

Om man kollar upp ordet ”pickup” i Svenska Akademins ordlista så betyder det ”liten lastbil” och dagens testkärra skäms knappast för sig. Aluminiumflaket mäter 152 centimeter på längden, 147 på bredden och dessutom får man lasta 881 kilo därpå. Det gör att man med råge får plats med en europall och räcker inte lastutrymmet så är dragkrok standard.

Storleken räknas

Det är sannerligen svårt att se att Mitsubishi L200 ömsade skinn för drygt ett år sedan. Pickisen begåvades med en ny kaross och det tillkom ett snyggt plåtveck som löper från motorhuven hela vägen till bakljusen. Vidare har L200 gigantiska hjulhus med skärmbreddare och fotstegen ingår i köpet. Interiören är funktionell och det går inte att missa att bilen har sina rötter i den uppåtgående solens land. Det är tvättäkta plast så långt ögat når, men inte bryr sig ägarna om sådana petitesser. Framstolarna har generösa inställningsmöjligheter och även storväxta truckers i Double Cabs baksäte får plats utan att ha knäna uppe vid hakan. Värre är det i Club Cab där man får nöja sig med två nedfällbara nödsäten bak. Å andra sidan är flaket 33 centimeter längre.

Oömma arbetskläder

Under huven bultar en nyutvecklad 2.4-liters turbodiesel på 181 hästkrafter vars förbrukning ligger på 0,75 liter milen. Den som vågar och vill kan därmed pressa pickisen till 177 km/h, men det är ingen särskilt upphetsande upplevelse eftersom grunden är ett lastbils-chassi med bakre bladfjädring och 21 centimeters markfrigång. Fyrhjulsdrift med lågväxel ingår till samtliga modeller liksom en sexväxlad manuell låda, men givetvis finns en femväxlad automat som tillval. Även på säkerhetsfronten har det hänt en hel del och nu ingår bland annat sju krockkuddar, släpvagnsstabilisering, filbytesvarnare och backkamera. Priset startar från 293 625 kronor inklusive moms och då får du en pålitlig slitvarg i oömma arbetskläder redo för långa dagar på jobbet.

 Tekniska data för Mitsubishi L200 2,4 Double Cab Business

Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 181 hk vid 3 500 varv/min.

Max vridmoment: 430 Nm vid 2 500 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla länkarmar. Bak: bladfjädrar.

Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 300, längd 529, bredd 182, höjd 178.

Tjänstevikt 2 029. Dragvikt 3 100. Tank 75 liter.

Prestanda: Toppfart 177 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,8 sek.

Förbrukning/Miljö: 7,5 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 196 g/km.

Pris: 349 875 kronor inkl. moms (279 900 kr exkl. moms).

 

+ Plus… 
Bra pris och 5 års nybilsgaranti
Lätthanterlig och smidig
Flakinsats i aluminium
Trygga köregenskaper

– Minus…
Enbart vit och rött är standardfärger
Interiören har mycket svart plast

 

av Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / CNP AB