( H u l t s f r e d )
Det är inte länge sedan man hade idiotförklarats genom att hävda att Donald Trump skulle bli USA:s president eller att Storbritannien tänkt lämna EU. Vem hade bara för några år sedan vågat gissa att såväl Apple som Google hade planer på att revolutionera bilindustrin? Är det någon som kunnat förutspå allt detta så är det BMW. Bayrarna har näsa för såväl trender som tendenser och nu klämmer man in sju personer i en rymlig tvåa.
Dagens testbil är faktiskt betydligt större än vad modellserien antyder. Vissa tycker nämligen att ”2-serien” låter litet, men faktum är att vår BMW 218d Gran Tourer mäter 456 centimeter mellan stötfångarna. Det är bara sju centimeter mindre än populära 3-serie Touring samtidigt som höjden ökat med hela två decimeter. Vips har vi en framhjulsdriven minibuss från BMW.
Avhuggen och kantig
Gnugga dig i ögonen och läs texten ovan en gång till. BMW:s tvåa har, må gud förlåta, framhjulsdrift och det har naturligtvis upprört alla som vuxit upp med allt ifrån 2002 till 3-serien. Men låt oss återkomma till detta och börja med att titta på designen – som också rört upp starka känslor. Rakt från sidan är det svårt, eller snarare omöjligt, att gissa att testbilen i själva verket är en BMW. Baken är nästan lika diskret men framifrån går det inte att ta miste på de kromade njurarna. Bestämmer man sig för att tillverka en sjusitsig minibuss så finns det inte så herrans många alternativ. Kärran måste bli hög, avhuggen och kantig! Om man inte känner igen tysken på utsidan så är det desto lättare på insidan. Förarmiljön är välbekant och har en fantastisk kvalité. Fram- och mittradens säten är riktigt behagliga medan de båda nedfällbara bakersta stolarna knappast är något för basketspelare.
Släkten är bäst
Men hur är det egentligen med framhjulsdriften? Ärligt talat så tror jag att den tilltänkta målgruppen struntar blankt i detta och om så inte är fallet har vi lugnande besked. Gran Tourer är en riktigt körglad historia och det är inte så konstigt. Bilen är nämligen släkt i rakt nedstigande led med tyskarnas brittiska varumärke – Mini. Plattformen kommer från Cooper och likaså dieselfyran på 150 hästkrafter i vår 218d. Färden till hundra rullar på 9,3 sekunder medan förbrukningen ligger stabilt på 0,45 liter milen. Grundpriset börjar från 251 000 kronor men då ingår en trecylindrig bensinare. Testbilen däremot med sin fina dieselmotor, dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift går loss på 328 900 kr. Mycket pengar, men å andra sidan är det rekordbilligt att låna och reporäntan ligger idag på minus 0,50 procent. Vem hade gissat det för några år sedan? Tja, förmodligen spågubbarna hos BMW.
Tekniska data för BMW 218d xDrive Gran Tour
Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 150 hk vid 4 000 varv/minut.
Max vridmoment 330 Nm vid 1 750 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,3 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 267 längd 456, bredd 180, höjd 164.
Tjänstevikt 1 525. Bränsletank 51 liter.
Prestanda: Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,3 sek.
Förbrukning/Miljö: 4,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 119 g/km.
Pris: 328 900 kronor.
+ Plus…
Gedigen standardutrustning
Goda utrymmen
Låg ljudnivå
Komforten
– Minus…
Smakar det så kostar det
Skymmande A-stolpar
av Johannes Gardelöf / CNP AB