Hästar och hästkrafter

( J e r e z – S p a n i e n )
I spanska Jerez ligger den kungliga andalusiska ridskolan som är världsberömd för sina väldresserade Lipizzanerhästar. Därmed behöver vi inte fråga varför Audi förlagt provkörningen av hästkraftstinna S5 Cabriolet just hit. Tysken är nämligen enormt vältränad och muskulös, men samtidigt förvånansvärt slank och smidig – precis som den skimmelfärgade hästrasen. Låt oss släppa ut 354 hästar på sommarbete.

Det faller ett lätt duggregn över Jerez när vi tar vår knallröda testbil i besittning. Horisonten lovar dock bättre väder och snart kan vi fälla tygsuffletten som hanteras i upp till 50 km/h. Dessutom är suffletten riktigt snabb och på femton sekunder blir himlen till tak medan själva uppfällningen tar ytterligare tre sekunder i anspråk.

Smakar det…
Designen är läcker och de biffiga luftintagen vid grillen har begåvats med kromade ribbor samtidigt som backspeglarna fått kåpor i borstad aluminium. Hjulhusen fylls ut ordentligt med de stora 18-tumshjulen och genom fälgekrarna syns de svarta bromsoken som begåvats med ett ”S”. Vill du hellre ha röda ok så är det inga problem så länge du är villig att hosta upp 3 700 kr extra. Tja, det kan tyckas vara lite snålt med tanke på att grundpriset börjar från 695 000 kronor, och är du rökare så missa inte den främre askkoppen för 600 spänn! Fast den gör sig faktiskt bäst som myntsamlare – för vem vill förpesta bilens underbara interiör? Framstolarna är superbekväma och bakom oss själva sitter vi nästan lika bra.

 

705 watt mot 354 hästar
Bagaget är många gånger en svag punkt hos öppna bilar eftersom suffletten stjäl utrymme. Audi har dock lyckats trolla fram imponerande 320 liter, vilket ökar med sextio liter när toppen åker upp. Dessutom är suffletten riktigt välisolerad och ljudnivån påfallande låg med taket uppe i höga hastigheter, vilket naturligtvis inte är en slump. V6:an överröstar till och med testbilens nitton högtalare från Bang & Olufsen när 705 watt ställs mot 354 hästar. Maskinen arbetar perfekt tillsammans med den åttastegade tiptroniclådan och det hela vägen från 0-100 km/h (sprinten tar 5,1 sekunder) och upp till den begränsade toppen på 250 km/h. Vår S5 Cabriolet biter sig fast i underlaget och visar upp samma underbara balans som traktens vackra Lipizzaner. Däremot slipper man ha sockerbitar i bakfickan!

 

 

 

Tekniska data
för Audi S5 Cabriolet 3,0 TFSI Quattro Tiptronic

Motorer: V6 bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 354 hk mellan 5 400–6 400 varv/min. Max vridmoment 500 Nm mellan 1 370–4 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med 5 länkarmar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 277, längd 469, bredd 185, höjd 138.
Tjänstevikt 1 915. Bränsletank 58 liter.
Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 7,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 175 g/km.
Pris: 695 000 kronor.

+ Plus…  
Vassa köregenskaper
Motor och prestanda
Härlig komfort
Hög finish

– Minus…
Nackvärmare kostar 5 600 kr extra
Bara två års nybilsgaranti

 

av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB