( C a p e C o r a l – U S A )
Det kommer inte som någon chock att dieseln är uträknad i USA. Amerikanska bilister insåg aldrig fördelarna och Volkswagens dieselgate förväntas bli den slutgiltiga dödsstöten. I Europa dominerar fortfarande snåla dieselfyror försäljningen, men frågan är inte om det vänder – utan när. Volvo har avslöjat att de inte tänker utveckla några nya dieselmotorer i framtiden och flera städer planerar ett totalt dieselförbud.
Vårt grannland, Norge, införde ett tillfälligt förbud i Oslo och politiker i Stockholm arbetar för en liknande regeländring som ska göra det möjligt att kunna stänga ute dieselbilar när kvalitén på luften är dålig. Listan fylls på med nya städer i raskt tempo och dom som ligger närmast ett totalförbud är Aten, Madrid och Paris.
I England planerar man att lösa in äldre dieselbilar för 20 000 kronor om ägaren byter till en nyare och snålare bil. Men trots motgångarna utomlands är mer än hälften av bilarna som säljs i Sverige dieseldrivna, men nu börjar trendkurvan peka neråt. Framför allt anses branschens avgasfusk ha skadat försäljningen samtidigt som den nya generationens supersnåla bensinmotorer har slagit väl ut. Dessutom ökar hela tiden utbudet av hybrid- och elbilar.
Färre cylindrar och lägre pris är däremot ingen garanti för succé. Sveriges
fem FordStore-handlare kränger nämligen Mustanger för glatta livet och dyraste modellen med V8 säljer bäst. Nio av tio väljer den stora motorn, medan den fyrcylindriga blir något av en hyllvärmare. Jag förstår precis hur kunderna tänker eftersom min granne här i amerikanska Cape Coral har en Mustang med V8 och sidepipes. Konversationen vid frukostbordet tystnar alltid när han trycker på startknappen. Jag vet grannar som klagar och tycker det brutala vrålet är störande, men vi har en tyst minut och njuter av grannens öronfröjd.
Jaguar tror dock på fyran och nästa år lanseras F-Type med en tvåliters bensinare på 296 hästkrafter. Britterna är däremot väl medvetna om att kunderna vill att det ska höras när man gasar och för att motorljudet inte ska uppfattas alltför mesigt är modellen utrustad med en ”loud button”. Med en knapptryckning ska man alltså inte höra skillnaden mellan en klassisk V8:a och den nya tidens effektiva fyra. En kisse som övervarvas låter nämligen som när man poppar popcorn och det ljudet är snudd på heligt för kännarna.
Samtidigt förpassas en av de verkliga supersportbilarna i USA till dinosauriernas kyrkogård. Hos Dodgehandlaren i Fort Myers hittade jag ett av de allra sista exemplaren av Dodge Viper. Men tro inte att muskelbilen med sin V10 på 700 hästkrafter reades ut som en utgången modell. Nej, istället hade prislappen höjts från 80 000 dollar till 161 000 och trots ökningen så prydde en knallgul SÅLD-skylt framrutan. En sak är experterna eniga om – en sådan supersportbil kommer aldrig mer att byggas i USA!
Carl-Ingemar Perstad / © CNP AB