( C a p e C o r a l – U S A )
Från bästsäljare till osäljbar hyllvärmare och nu på väg att bli populär igen. Det är inte länge sedan Volvohandlaren här på Floridas västkust vinkade avvärjande när jag ville byta in min V70. ”Kombin är död, nu ska alla ha stadsjeepar” muttrade han. Men så kom linjesköna V90 och vände upp och ner på allt. Nu är det glädjande nog återigen sug efter kombibilar i USA och vad gör Volvo då? Jo, hänvisar alla V90-kunder till nätet!
Efter år av motgångar i bilens hemland har Volvo fått vind i seglen och XC90 respektive S/V90 vinner ena priset efter det andra. Det handlar om design, kvalité och inte minst säkerhet. För oss svenskar har varumärket alltid varit synonymt med säkerhet, men i ett missriktat försök att locka unga köpare pratade inte Volvo säkerhet i USA. ”Det säljer inte” menade den dåvarande USA-ledningen.
Istället satsade man på reklam där modellerna framställdes som sportiga. Men inte många gick på den ”alternativa sanningen” som Donald Trump skulle ha uttryckt det och nu lyfts det svenska arvet fram igen. Bilintresserade amerikaner vet nämligen att säkerheten inte är någon påhittad gimmick för Volvo. I nordöstra USA fanns i flera årtionden åtminstone en av tillverkarens modeller på garageuppfarten hos många familjer och det finns ett uppdämt behov.
Svensk design med ljusa färger, svepande linjer och detaljkänsla säljer också i staterna. Men i reklamen nämner man sällan att Volvo är svenskt och istället pratar man om ”skandinavisk design”. Man kan verkligen ställa sig frågan varför? Är Volvo plötsligt norskt eller danskt…
Efter en tid där stadsjeepen dominerat märks en förskjutning mot mer praktiska bilar och de som kört moderiktigt med en SUV sneglar nu mot något nytt. Kanske har man tröttnat på höga trösklar, irriterande däckbuller och trånga parkeringsplatser.
Från att ha varit uträknad som hopplöst omodern kan det vara just den öppning som den skandinaviska, eller snarare svenska, lyxkombin behöver. När jag kliver in i Volvohallen går det inte att undgå alla generösa säljargument: livstids garanti, fria oljebyten, fri biltvätt och gratis lånebil när din bil ska servas. Den frikostigheten har jag aldrig mött hos någon svensk Volvohandlare, men i USA är det en självklarhet.
Till min stora förvåning finns inte någon V90 för provkörning och inga lagerförs. Det visar sig nämligen att bilen enbart går att specialbeställa från Volvos amerikanska hemsida tillsammans med en säljkonsult som är behjälplig via en chatt. Så när äntligen rampljuset dras från sportighet till säkerhet så händer något nytt och min personliga bilförsäljare är plötsligt utbytt mot en dator. En farlig taktik om man vill att det stora landet i väst ska välja kombi igen.
Carl-Ingemar Perstad / CNP AB