(Detroit –USA)
Detroits bilsalong inleddes på bästa tänkbara sätt när fjolårets nybilsregistreringar presenterades: 17 539 052. Alltså nästan 17,6 miljoner bilar, vilket är nytt amerikanskt rekord. Detta borde rimligtvis få bildirektörerna att korka upp skumpan, men allt är inte frid och fröjd. Donald Trump är ett växande orosmoln och den nye presidentens budskap går inte att missförstå: ”tillverka bilarna i USA eller betala rejäla strafftullar”.
Audi Q8
Det är ingen liten konceptbil som står utställd i Audis monter. Nej, Q8:an mäter hela 502 centimeter och bjuder på gott om utrymme – för fyra! Linjerna är coupéformade och den åttakantiga grillen ler bredare än någonsin. En annan fräck detalj är att bakdörrarna saknar handtag och öppnas istället med en touchfunktion. Laddhybriden är försedd med en treliters bensinmotor på 333 hästkrafter som arbetar ihop med en elmotor på 136. Audi Q8 ska bli tyskarnas mest prestigefyllda suvmodell när den rullar ut under 2018.
BMW 5-serie
Han svimmade på scenen under Frankfurts bilsalong och har precis tappat titeln som världens största tillverkare av premiumbilar till Mercedes. Tja, den nya vd:n Hans Krüger har knappast haft någon lätt inledning hos BMW – men nu hoppas han äntligen kunna vända på steken med hjälp av nya 5-serien. Modellen, som ska tampas med konkurrenter som Mercedes E-klass och Volvo V90, har försetts med rymligare interiör och som grädde på moset är bayraren fullsmetad med ny teknik. På motorfronten erbjuds såväl bensinare som dieslar i effektspannet 190 till 462 hästkrafter.
Chevrolet Bolt EV
Vad sägs om en laddad elbil med plats för fyra? Chevrolet höjde spänningen i Detroit med sin Bolt EV som dessutom fick utmärkelsen ”North American Car of the Year”. Därmed slog elsklingen ut såväl Genesis G90 som Volvo V90 och vi svenskar fick således nöja oss med en bronsmedalj. Under skalet arbetar en elmotor på 200 hästkrafter som ska fixa 40 mil på en laddning. Låter det intressant så kommer en förfinad variant att säljas även i Sverige. Namnet blir dock Opel Ampera-e och lanseringen dröjer till 2018.
Ford F-150
Jänkarna har verkligen fått smak på flaklivet och F-150 är Fords i särklass viktigaste modell. Ända sedan 1977 har bilen varit USA:s mest sålda pickup – år efter år – så även den minsta facelift är av största vikt. Uppdaterade F-150 bjuder på en nydesignad grill, stötfångare och strålkastare, men den största nyheten finns under motorhuven. Där arbetar nämligen för första gången någonsin en nyutvecklad dieselsexa på tre liter och 240 hästkrafter. Om försäljningen håller i sig kan Ford F-150 fira 40 år på tronen i december!
Kia Stinger
Kia Stinger är en läcker koreanska som designats i Frankfurt och växt upp på Nürburgring. Det borgar med andra ord för finfina köregenskaper och den eleganta femdörrarscoupén är faktiskt den snabbaste Kian som hittills byggts. Hundrastrecket fixas på 5,1 sekunder tack vare en turbosexa på 370 hästkrafter som driver på – bakhjulen! Tycker du maskinen är i mesta laget så erbjuds även en bensinfyra på 255 hästar. Det är med andra ord bra sting i nya Stinger och Sverigepremiären sker i höst.
Lexus LS
Det är omöjligt att inte förföras av designen på nya Lexus LS. Flaggskeppet bjuder på svepande coupélinjer och gott om avancerad teknik. Vad sägs om framstolar som kan justeras i 28 olika ledder med både värme, kyla och massage samtidigt som innerbelysningen hämtat inspiration ifrån traditionella japanska lyktor? Under huven på den femte generationens LS arbetar en V6:a med dubbelturbo på 415 hästkrafter som kamperar ihop med en tiostegad automatlåda.
Mercedes E-klass Coupé
Vad sägs om en läcker tvådörrars coupé som bjuder på generösa utrymmen? Mercedes E-klass Coupé bjussar på kraftfulla sidolinjer och en flack taklinje samtidigt som passagerarna i baksätet gynnas av att bilen växt med tolv centimeter. I maskinrummet erbjuds inledningsvis bensinare på 184, 245 respektive 333 hästkrafter samt en diesel på 194. Samtliga motoralternativ har försetts med tyskarnas nioväxlade automatlåda 9G-Tronic som standard. Priset startar från 447 900 kronor och svensk premiär är i april.
Nissan Vmotion 2,0
Nissan Vmotion 2,0 blev vinnare av ”EyesOn Design Award” för salongens bästa konceptbil och det fick besökarna att vallfärda till montern. Vmotion är i grunden en självkörande sportsedan som bjuder på sylvassa linjer och själva namnet kommer ifrån fronten som formats som ett gigantiskt ”V”. Den fyrsitsiga kupén sätter guldkant på tillvaron och dörrarna är hängda i bakkant, vilket ger ett lika gigantiskt som maffigt inträde till baksätet. Om framtiden ser ut så här så blir många bilfantaster nöjda.
Av Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / CNP AB