Formstark och förförisk

(M a d r i d – S p a n i e n)

Vad händer om man släpper loss ett gäng galna designers och ger dem fria tyglar att skapa något i hästväg? Svaret är nya Toyota C-HR och den fräcka japanen kan få den mest luttrade matematikern att tappa räkningen. Den ena tvära vinkeln avlöser den andra och här får uttrycket ”ta ut svängarna” en helt ny innebörd. Frågan är bara om form har fått gå före funktion?  

Det är inte bara designen som är vågad, utan Toyota slopar nu även dieselmotorerna i ett segment där dessa hittills dominerat. C-HR kommer således enbart att säljas med bensinmotorer och allt talar för att välja hybridversionen som kommer att erbjudas utan pristillägg för 244 900 kronor. Denna är visserligen inte fyrhjulsdriven, men få köpare kommer att sakna detta.

Svindlande höjder
I hjärtat av Spanien, på en högplatå i det vackra kastilianska landskapet, ligger Madrid 665 meter över havet. Staden är därmed Europas näst högst belägna huvudstad efter Andorra la Vella. Här konstaterar vi att nya Toyota C-HR gör sig bäst i den tvåfärgade karossen där den minst sagt djärva linjeföringen kommer till sin rätt. Att bilen överhuvudtaget har ett baksäte har tonats ner genom att maskera bakdörrarna med hjälp av dolda handtag och minimala mörktonade fönster. Känslan förstärks genom mycket bekväma och omslutande framstolar, påkostade material samt en sagolik musikanläggning på 576 watt. Allting andas kvalitet och läderratten är en greppvänlig historia. Baksätet saknar inte heller plats, men de åkande kan uppleva en lätt klaustrofobisk känsla.

 

 

 

 

 

 

Bye bye diesel
Vad gäller drivlinorna så är det låga koldioxidutsläpp som legat konstruktörerna närmast om hjärtat. Basmotorn är en bensinfyra på 1,2-liter som med hjälp av turbo lämnar 116 hästkrafter. Den sexväxlade manuella lådan harmoniserar väl med maskinen som trivs bäst att köras på höga varvtal. Toyotas steglösa automatlåda Multidrive S lämnar dock en del övrigt att önska – segheten är påtaglig även om prestandan inte är dålig. Nu är det äntligen dags för bilbyte och vi tar plats i hybriden. Här arbetar en bensinfyra i nära symbios med en elmotor och maxeffekten är 122 hästkrafter. Vad sägs om en förbrukning på 0,36 liter milen? Ska bilen däremot köras i tuff terräng är det bästa motoralternativet en tvålitersmotor på 144 hästar. Men den kommer märkligt nog bara att säljas i Ukraina och Kaukasien!

 

Tekniska data för Toyota CH-R Active 1,8 Hybrid

Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 98 hk vid 5 200 varv/min. Max vridmoment: 142 Nm vid 3 600 varv/min.
Elmotor: Max effekt: 72 hk. Max vridmoment: 163 Nm.
Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: MacPherson-fjäderben. Bak: dubbla tvärlänkar.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 264, längd 436, bredd 180, höjd 157. Tjänstevikt: 1 380. Bränsletank 43 liter.
Prestanda: Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,0 sek.
Förbrukning/miljö: 3,6 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 82 g/km.
Pris: 244 900 kronor.

Plus    
Oj, vilken tuff design
Trivsam förarmiljöom man är kort
Hög detaljkvalitet
Snål hybridmotor

Minus
Högt bakre dörrhandtag
Begränsad sikt bakåt

 

Av Bengt Dieden och Jenny Nilsson / CNP AB

Leave a Reply