Merca med X-tra allt

(A r t i p e l a g – S t o c k h o l m) 

Sverige var faktiskt värdnation när Mercedes hade världspremiär för sin helt nya pickup. Jajamän, du läste rätt! Mercedes ska börja tillverka flakbilar och närmare 400 journalister från hela världen närvarade när Dr Dieter Zetsche, styrelseordförande för Daimler och VD för Mercedes-Benz, presenterade nya X-klass. Platsen var vald med omsorg – nämligen konsthallen Artipelag på Värmdö.

Dieter Zetsches politiskt korrekta måsvingeformade mustasch såg nästan ut att vilja lyfta mot skyarna när han med påtaglig stolthet i rösten presenterade Mercedes X-klass. ”Den här bilen ska sätta en helt ny standard i det växande segmentet av medelstora pickuper” berättar Zetche. Efter att ha sett de första konceptbilarna så finns det ingen anledning att misstro hans ord.

mercedes-x-klass-2-ritningar

Nissan eller Mercedes…
Vi har tidigare rapporterat om den nya pickuptrenden: att ge flakbilarna samma säkerhet, utrustning och komfort som vanliga personbilar. Våra provkörningar av dubbelhyttade Toyota Proace och Nissan Navara har gett tydliga fingervisningar om detta.

Den senare utgör dessutom grunden för helt nya X-klass och på frågan hur mycket som är Navara så betonar Dieter Zetsche att pickupen är en ”äkta” Mercedes. Men det faktum att utvecklingen endast tagit två år talar för att det mesta under skalet kommer från Nissan. Under världspremiären fick vi hålla tillgodo med dubbla konceptpickisar som Mercedes kallar för ”Stylish Explorer” och ”Powerful Adventurer”. Av dessa känns den förstnämnda mer som en färdig bil, medan den gulgröna offroadversionen ger intrycket av att vara mer show än business.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

…Mercedes eller Nissan
Det vi får veta om tekniken tyder på att det handlar om samma rambygge som Nissan Navara. Toppmodellen utrustas med en sexcylindrig dieselspis tillsammans med fyrhjulsdriften 4MATIC och maxlasten ska ligga på 1,1 ton. Drivlinan blir en kombination av elektronisk styrd fyrhjulsdrift, fördelningslåda med lågväxel samt möjlighet att låsa mellan- och bakdiffen. Något som borgar för god framkomlighet i terrängen samtidigt som dragvikten ska landa på 3,5 ton. Instegsversionerna kommer däremot att vara utrustade med dieselfyror precis som Nissan Navara.

Hjulupphängningarna påstår sig Mercedes ha kokat ihop själva, men att ta fram en egen femlänkad bakaxel när Nissan redan gjort jobbet är ju som att uppfinna hjulet på nytt. Möjligtvis kan tyskarna ha putsat till fjädringskomforten för att få till den där riktiga Mercedeskänslan som utlovats inför den första provkörningen efter årsskiftet.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB

 

Leave a Reply