( F l o r i d a – U S A )
I brevlådan ligger ett kuvert som skiljer sig från den vanliga reklamen och räkningarna. Mitt namn står sirligt präntat i guldfärg och papperet är av högsta kvalité. ”Kanske en inbjudan till Nobelmiddagen” skämtar hustrun. Med en kökskniv sprättar jag försiktigt upp vad som mycket riktigt visar sig vara en inbjudan. Men till något klart häftigare än Nobelmiddagen… I varje fall om man är biltokig som jag!
Det visar sig att jag är inbjuden till en trerätters kostymmiddag med fri vin- och champagnebar, livemusik och som dessert en provtur i passagerarsätet på Volvos nya flaggskepp S90. Som om det inte skulle räcka lockar man med ”door prizes” i form av presentkort på 500-5000 kronor till i snitt var tredje gäst.
Inbjudan kommer ifrån en av Floridas större Volvohandlare. För även om det dröjer till nästa år innan S90 kan köpas i staterna gäller det att väcka suget efter vad man kallar ”en lyxig och teknologisk ikon med skandinavisk design”. Konkurrensen är stenhård från de tyska prestigemärkena, men framförallt japanska Acura, Infiniti och Lexus. Tyskarna har jobbat i motvind de senaste åren med lyxmodeller som krävt mer verkstadsbesök än vad amerikanska kunder är vana vid.
Efter sju svåra år med modeller som känts gamla redan som nya har vinden vänt. Volvo XC90 och S90 vinner mängder av priser och man kan verkligen snacka om att gräva guld i USA! ”Nya 90-serien är den största nyheten sedan 850. Då sålde vi snabbare än göteborgarna kunde leverera och den tvärställda femman var extremt tålig” säger Loren Scheffer. Han har sålt alla modeller från 140 och framåt och kan Volvo på sina fem fingrar.
När jag frågar vad det betyder att Volvo minskat antalet cylindrar till fyra blir han först tyst. ”Det blir inte helt enkelt. Vi ska komma ihåg att bland prestigemodeller i USA är det fortfarande maskiner med sex och åtta cylindrar som dominerar”. På Volvos hemsida i staterna får man anstränga sig för att hitta information om den nya motorfamiljen. Det är inget man skryter med, väl medvetna om att det är en nackdel konkurrenterna inte har. Loren Scheffer ser det som en informationsfråga, att övertyga generationer av inbitna jänkare att fyra cylindrar räcker.
Attitydförändringar sker inte på en dag, men ett bevis på att Volvo är på rätt väg är utnämningen av XC90 som ”Truck of the Year 2016”. Samma varma mottagande väntar dock inte V90 – i USA är nämligen kombin lika död som dinosaurierna. Herrgårdsvagnen var fotbollsmammornas bil innan minibussen tog över och familjens outslitliga V70 eller 745:a blev tonåringarnas första bil när de flyttade till college.
Idag har den generationen välavlönade toppjobb och har råd att köpa sig en ny prestigebil för att visa sina framgångar vid nästa klassträff. Volvofolket i USA hoppas att valet ska falla på nya S90 – en teknikspäckad lyxsedan med vinnande skandinavisk design. Sedan återstår det bara att förklara för alla amerikanare att Skandinavien inte är ett land…
av Carl-Ingemar Perstad / © CNP AB