Hybridikonen slår till igen

Toyota Prius lanserades 1997 och startade en helt ny epok. Den första serieproducerade hybriden blev en väckarklocka för hela världens bilindustri och imponerade stort med sin snittförbrukning runt halvlitern milen. Nu, nitton år senare, lanseras den fjärde generationens Prius och förbrukningen har pressats ner till 0,30 liter per mil. Även motoreffekten har minskat men trots det har körglädjen ökat. Hur är det möjligt?    

Nya Toyota Prius är inte som alla andra bilar. Hybriden har nämligen lyckats kombinera en liten motor med underhållande köregenskaper och rekordlåg förbrukning med hyfsad prestanda.
Att miljöbilar ofta är fula som stryk är dessutom mer regel än undantag. Men formstarka Prius IV är undantaget som bekräftar regeln och grundpriset börjar från 285 900 kronor.

toyota-prius-iv-2 toyota-prius-iv-5

Växlar upp
Kärleksförklaringarna till Toyota Prius har varit många, inte minst bland miljömedvetna filmstjärnor som setts glida fram utmed Hollywood Boulevard. Den fjärde generationen lär inte ändra på detta – grundprincipen är nämligen precis densamma men tekniken har förfinats och finslipats. Låt oss återkomma till detta strax och istället börja vår rundtur med att titta på utseendet. Här är det ingen som kommer missa att du kör nya Prius och inte minst bilens ljusarrangemang skulle kunna få en permanent utställningsplats på Museum of Modern Art. Även inredningen är speciell, men ingen kan klaga över komforten. I ett smalt kluster uppe vid vindrutan sitter de flesta instrumenten av digitalt snitt och fyra personer färdas riktigt bekvämt. Någon traditionell växelspak finns däremot inte, utan bara en liten strömställare där du väljer om du vill köra framåt eller bakåt, lägga i friläge eller parkeringsbroms.

toyota-prius-iv-4 toyota-prius-iv-3

Slutet på början
Toyota gör ett stort nummer av hybridikonens förbättrade köregenskaper och mycket riktigt –  körmässigt går bilen inte att jämföra med tidigare generationer. Chassit är följsamt, styrningen ger oss nästan gåshud och den tidigare halvstela bakaxeln har skrotats. Låt oss äntligen hälsa på under huven, som tyvärr hålls uppe av en simpel pinne. Här arbetar en komplett ny bensinfyra på 98 hästkrafter tillsammans med en elmotor på 72, vilket ger en maxeffekt på 122 hästar. Det är förvisso 14 kusar färre än hos generation III, ändå är toppfarten densamma (180 km/h) samtidigt som accelerationen till hundra ökat högst marginellt (från 10,4 till 10,6 sekunder). Däremot är förbrukningen rekordlåga 0,30 liter milen med 15-tumsfälgar och 0,33 med 17-tummare. Trots alla lovord så finns det fortfarande belackare som ifrågasätter hybridteknikens miljöförtjänster, men vi säger som Winston Churchill. Detta är inte slutet. Det är inte ens början på slutet. Men kanske är det slutet på början!

toyota-prius-iv-6

Tekniska data för Toyota Prius Life 1,8 HSD

Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 98 hk vid 5 200 varv/minut. Max vridmoment: 142 Nm vid 3 600 varv/minut.
Elmotor: Max effekt: 72 hk. Max vridmoment: 163 Nm. Max totaleffekt (bensin+el) 122 hk.
Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: McPherson-fjäderben. Bak: dubbla triangellänkar.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,2 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 454, bredd 176, höjd 147. Tjänstevikt 1 470. Bränsletank 43 liter.
Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,6 sek.
Förbrukning/Miljö: 3,0 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 70 g/km.
Pris: 285 900 kr (grundmodellen har 15-tumsfälgar).

+ Plus… 
Bensinmotorns verkningsgrad (40%)
Åkkomfort och utrymmen
Utmärkta köregenskaper
Bränsleförbrukningen

– Minus…  
Begränsad bakåtsikt
Ranglig huvpinne

Leave a Reply