En flexibel Partner

( S t o c k h o l m )
När det gäller lätta transportbilar är Peugeot en stor aktör med ett flexibelt och kundanpassat modellprogram. Hit hör långköraren Partner som nyligen blivit rejält uppdaterad. På ett år har försäljningen ökat med 42 procent och modellen är i olika versioner den tredje mest sålda i sin klass. Nyaste tillskottet är Partner Electric, en ren elbil som vi med spänning testat där den passar bäst – i Stockholmstrafiken.

Partner Electric är en utpräglad storstadsgosse och inget för arga snickaren i Arvidsjaur. En räckvidd på 17 mil blir klart kortare i realiteten på grund av kyla, tung last, elförbrukare med mera. Snabbladdning till 80 procent med tjocka sladden tar 30 minuter och att ladda fullt från två hål i väggen tar 8,5 timmar. Laddstationer är dock en bristvara på glesbygden men relativt frekventa i städerna där också miljöbehovet är som störst.

peugeot_partner_electric_4_2212pdm7r peugeot_partner_electric_2_22125makg

Slukar dina laster
Partner hos Peugeot är lika med Berlingo hos syster Citroën och de båda delar teknik i sina eldrivna versioner. Berlingo lanserades för ett år sedan, medan Peugeot har tagit tid på sig att fila på fördelarna – som exempelvis en lång version med 25 centimeter längre lastutrymme. Tre sittplatser är standard i Sverige och med fällt ryggstöd på höger säte blir lastutrymmet 120 centimeter längre med plant golv hela vägen. Fäller man däremot mittplatsen så får man samma ökning, men mer i form av en lastlucka och då fungerar ryggstödet som en skrivplatta/avlastningsplats i kupén. Lastvolymen är 3,3 (korta L1) respektive 3,7 kubikmeter (långa L2) och svängdörrarna baktill kan öppnas 180-grader. Dessutom är en skjutdörr på högersidan standard, precis som luftkonditionering och en ljudanläggning med rattreglage.

peugeot_partner_electric_5_2212mgisx peugeot_partner_electric_3_2212rarll

Laddad från start
Electric är en Partner som kräver lite tillvänjning. För att veta om bilen har startat måste man titta på mätarna, annars är tystnaden en av de stora fördelarna. Foten på bromsen och växelväljarvredet i parkeringsläge, annars går Electric inte igång. Bara 67 hästkrafter i en transportbil med en totalvikt på runt 2,2 ton kan tyckas snålt, men i gengäld är det konstanta vridmomentet på 200 Nm tillgängligt hela vägen från noll upp till topphastigheten, 110 km/h. Men ju fortare det går desto kortare blir räckvidden, därför finns också en fartbegränsare som tillval. Parkeringsradar bak kostar 2 300 kronor och det är väl använda pengar eftersom sikten rakt bakåt är noll. Ett högt grundpris (249 900 kronor exkl. moms) kompenseras i längden av löjligt låga driftskostnader, skattebefrielse i 5 år och ett ovärderligt gott miljösamvete.

peugeot_partner_electric_6_2212hiqvh

Tekniska data för Peugeot Partner Electric Skåp L1 (*lång version L2)

Motor: Eldrift. Effekt: 67 hk/200 Nm.
Transmission:
Steglös automatlåda.
Förbrukning: 177 kWh/km blandad körning.
CO²: 0 g/km. Batteri: Litiumjon på 22,5 kWh.
Räckvidd: 170 km.
Prestanda: Toppfart 110 km/h. 0-100 km/h 18,7 sek.
Mått: (cm) Axelavstånd 273, längd 438 (*463), bredd 181, höjd 186.
Lastutrymme: (längd/bredd/höjd i cm) 180 (*205) /123/125. Maxlast: 695 kg. Lastvolym: 3,3 m³ (*3,7 m³).
Max släpvagnsvikt: 0 kg. Tjänstevikt: 1730 kg (*1790 kg).
Serviceintervall: Första 2 åren 1 år/2000 mil därefter 1 år/4000 mil.
Garantier: 3 år nybil, 3 år eller 10 000 mil assistans, 5 år rostskydd. 8 år eller 10 000 mil elektrisk drivlina inklusive batteri.
Pris: 249 900:- (*259 900:-) exkl. moms. 312 375:- (*324 875:-) inkl. moms.

+ Plus…
Garantitid drivlina inkl. batteri
Extremt låga driftskostnader
Skattebefrielse i 5 år
Miljöaspekten

– Minus…  
Angiven räckvidd är svår att uppnå
Bakåtsikten

av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB

Leave a Reply