( G e n è v e – S c h w e i z )
De jobbar till vardags som bilvärldens tyngsta ingenjörer, tekniker och designers. Vissa ingår i högsta ledningen för internationella biljättar medan andra jobbar längre ner i hierarkin. Man ser dem ligga krypandes på golvet eller sittandes på huk fullt upptagna med att mäta och rita snabbskisser. Tja, bilsalongernas pressdagar lockar inte bara motorjournalister. Det pågår även ett omfattande spioneri.
Det är en verksamhet som alla vet försiggår, men ingen vill uttala sig om. Det handlar om allt ifrån avancerat cyberspionage till köpta toppchefer som läcker spetsteknologi och företagshemligheter till konkurrenter. Men ett uppdrag utspelar sig mitt framför ögonen på oss motorjournalister under världens stora bilsalonger.
Bilspioner överallt
Att konkurrenter spionerar på varandra är inget nytt – däremot skiljer sig metoderna åt. Det kan gå till i värsta James Bond-stil som när Volkswagen hittade en gömd spionkamera vid sin hemliga testbana i tyska Ehra-Lessien. Den avancerade utrustningen plåtade bilarna automatiskt och sedan skickades bilderna via satellit till en okänd mottagare. Fast det kan även gå betydligt enklare till – som att låta pressackreditera sitt utvecklingsfolk och sedan skicka ut dem på bilsalongernas pressdagar. Det första kännetecknet brukar vara namnbrickan. För medan vi motorjournalister bär våra namnbrickor tydligt runt halsen så har ”spionerna” bandet runt halsen, men själva brickan undanstoppad i skjortfickan. Samtidigt som en bilmodell har världspremiär och företagsledningen pratar inför det samlade pressuppbådet så börjar uppdraget. Man ser dem krypandes på golvet med små spionkameror, liggandes i bagageutrymmet med måttband och kravlandes under motorn med digitala mikrometrar som mäter med en precision på en tusendels millimeter.
Läcker hemligheter
”Det händer att vissa går så långt att de skär ut materialprover direkt från bilarnas interiörer” berättar en källa som jobbar med att skydda utställningsbilarna. Men varför ta tillfället i akt på en bilsalong? ”Tid är pengar. Många gånger ligger lanseringarna ett år framåt i tiden och det här är första bästa tillfället att utvärdera en blivande konkurrent” berättar en utvecklingschef som är snabb med att begära källskydd. Är inte det här en form av spionage? ”Vi ser det inte som spioneri utan forskning. Det handlar om att få en första uppfattning på hur våra bilmodeller står sig”. En av de största rättstvisterna gällande industrispionage var när Opels inköpschef värvades till Volkswagen. Jose Lopez tog inte enbart med sig sin kunskap utan även mängder av företagshemligheter. Volkswagen gick med på att betala 860 miljoner kronor i skadestånd till Opel och förband sig att köpa komponenter för nio miljarder av ägaren General Motors. Att bli påkommen med fingrarna i syltburken kan bli riktigt dyrt!
av Johannes Gardelöf / CNP AB