Severin Sinanagic på Adamsky Motorkylare är nöjd med utvecklingen och målet är nu att utöka arbetsstyrkan.
Från storleken på en snusdosa till mastodonter på fem gånger fem meter. Adamsky Motorkylare i Karlskoga startade i början på 1950-talet med att arbeta med kylare till fordon. Verksamheten breddas under åren och nu har den utökats med att reparera hela bilen.
Företaget grundades av August Adamsky och fortfarande är det ett renodlat familjeföretag. Till en början gjorde man egna kylare men ett tiotal år efter starten inleddes ett samarbete med danska företaget Nissens. Adamsky både reparerade och tillverkade egna kylare. Idag har personbilssidan krympt medan kylare till entreprenadmaskiner och till industrin har en stabil marknad.
– Vi kan ta fram vad som helst i kylarväg. Vi reparerar kylare och tar fram komplett nya. Vi kan kopiera vilken kylare som helst och det gör att kunderna tjänar pengar, säger Severin Sinanagic som tillsammans med sambon Malin Adamsky driver företaget, samt Malins far Wolfgang Adamsky, 76 år som är still going strong. Han är företagets kylexpert och ett av få proffs som är kvar inom yrket. Wolfgang är expert på helrenovering av bland annat kylare till veteranbilar och allt som är mer än 30 år gammalt.
– Vi kan fixa en kylare till en T-Ford från 30-talet så den ser ut som originalet, skrattar Severin.
År 1998 skedde ett generationsskifte i företaget och året efter breddades verksamheten och företaget blev ackrediterade för att arbeta med köldmedium i bilar. Till en början såldes bara delar men efter ett tag började man arbete med bilarnas AC-problem. 2005 togs gamla Hydromacken över och det blev början på satsningen på en komplett bilverkstad. Idag är Adamsky auktoriserad bilverkstad för Citroen och Fiat samt Bürstner husbilar.
Satsningen på bilverkstaden har slagit bra ut och genom Fiat täcker de även upp Posten.
– Vi har avtal med att reparera deras bilar inom Karlskoga, Kristinehamn och Filipstad och det betyder mycket för oss, säger Severin Sinanagic.
Framtiden ser bra ut för Adamsky Motorkylare. Idag har företaget fem anställda och har som mål att inom kort utöka personalstyrkan med en mekaniker.
Några orosmoln finns dock. Tekniken och elektroniken i bilarna blir allt mer avancerad och bilarna får fler sofistikerade system, allt från parkeringsassistans och olika varningssystem i dagens bilar till självgående bilar i en nära framtid. Det kommer att ställa allt högre krav på de auktoriserade verkstäder och betydligt tuffare för fristående bilverkstäderna.
– Men jag är nöjd med utvecklingen och helst skulle vi behöva bygga om lokalerna för att bredda verksamheten, avslutar Severin.
av Björn Hallin