(K i t z b ü h e l – Ö s t e r r i k e)
Mercedes GLE Coupé kommer att ta upp kampen med BMW X6 och det här är en terrängbil som sällan åker offpist. Vi befinner oss i Kitzbühel, en av Österrikes mest kända vintersportorter, för att se om tyskarna är inne på rätt spår med sin nya suv-coupé. Designen kan närmast beskrivas som ett riktigt yrväder och under skalet döljer sig en hel del avancerad teknik. Se upp i backen för här kommer Mercedes GLE Coupé.
Mercedes städar upp bland modellbeteckningarna på sina suvar. Nu ska alla ha beteckningar som börjar med GL och ML har därför döpts om till GLE. Samtidigt har bilen fått en rejäl ansiktslyftning och även utökats med en formstark coupéversion.
Brutal design
Vår diamantvita Mercedes GLE Coupé blänker ikapp med det vinterklädda alplandskapet. Designattributen är vassa och den gigantiska fronten präglas av en stor och blaffig stjärna i grillen som dessutom går att få belyst för 4 600 kronor. Man kan också köpa till belysning i ytterbackspeglarna och då reflekteras logotypen snyggt och prydligt i backen. Det sluttande bakpartiet ger bilen en stor portion karaktär och i vanlig ordning erbjuds utmärkt komfort i en extremt välgjord interiör. Valmöjligheterna är oändliga och att skräddarsy två identiska GLE Coupé känns nästintill omöjligt. Trots sina goda terrängegenskaper är det huvudsakligen på landsväg bilen kommer att användas. I stadstrafik kan dock den resliga tysken upplevas som väl stor och då kan parkeringssystemet med 360-graderskameror som visar omgivningen runt bilen vara en god investering.
En tuff match
Vi har rattat den sexcylindriga bensinaren GLE 400 4MATIC som försetts med permanent fyrhjulsdrift och en nioväxlad automatlåda. Maskinen levererar 333 hästkrafter, vilket torde räcka till de allra flestas behov. Ändå erbjuds ytterligare en sexa på 367 hästar samt V8:or med dubbelturbo på 557 respektive 585 hästkrafter. För ovanlighets skull finns enbart en dieselsexa på motormenyn (GLE 350 på 258 hk) och maskinen är dessutom det billigaste alternativet med ett grundpris på 678 000 kronor. Men åter till vår testbil och den bedårande utsikten från alpernas vitklädda toppar. Snödjupet ökar i takt med stigningen och vår GLE Coupé 400 sätts verkligen på prov. Fyrhjulsdriften arbetar exemplariskt och kraften fördelas normalt 50/50 mellan axlarna. 2,2-tonsklumpen bländar oss med sina vinteregenskaper och designen är lika brutal som afterskin i Kitzbühel. Konkurrenterna får alltså se upp i backen om dom inte vill bli omåkta av den nya stjärnan.
av Bengt Dieden och Jenny Nilsson / © CNP AB