( N e w Y o r k – U S A )
Att Påve Franciskus vinkade till folkmassorna från en Fiat under sin USA-resa vet vi. Påven valde en 500 för att han ville åka säkert och det kanske låter som ett skämt, men är lika sant som amen i kyrkan. Småbilen hör nämligen till de absolut säkraste, kanske rent av den allra säkraste, i sin klass. Amerikanska krocktester ger Fiat 500X högsta säkerhetsbetyg med tillägget ”en säker italiensk minibil anpassad för dagens människor”.
När jag hör namnet Fiat 500 så går mina tankar till småbilarna som surrade i svärmar på Roms gator och torg. I dessa bilar var säkerheten inte mycket att skryta med och var det ont om parkeringsplatser så tog man bara hjälp av någon förbipasserande – sedan lyfte man in 500:an på ett lämpligt ställe! Så det italienska märket var absolut inget man förknippade med säkerhet.
Genom årens lopp har dock minibilen växt på både längden, bredden och höjden. Då är det inte så märkligt att Fiat 500 blivit en rejälare bil som till och med rankas som en klassledare vad gäller säkerhet i USA. Faktum är att våra bilar aldrig har varit säkrare än nu och småbilar som tidigare vägde lätt i en krock är snudd på rullande kassaskåp.
Bilindustrin har kommit en bra bit när det gäller att lindra effekten av en kollision, kanske så långt det är möjligt. Nästa steg blir helt enkelt att förhindra krockar överhuvudtaget. Volvo och flera andra tillverkare har som mål att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i deras bilar om bara några år. 2017 ska exempelvis hundra självkörande Volvobilar placeras ut i Göteborg och meningen är att du som ”förare” ska kunna luta dig tillbaka och ta en powernap.
Naturligtvis har olyckskorparna redan börjat kraxa. Hur effektiv är föraren när han eller hon plötsligt väcks ur sin slummer för att ta över ratten när något oväntat händer? Det har den nya tekniken redan tänkt på och om något oförutsett händer så stannar bilen automatiskt vid vägkanten och aktiverar varningsblinkersen.
Faktum är att med självkörande bilar så kommer olyckorna att kunna minskas till nära noll – det är de flesta experter eniga om. Men vi kommer säkert att höra olyckskorparna kraxa igen. När krockkudden infördes i England så klagade man över att piprökande förare skulle spetsas på pipan när kudden blåstes upp. Kanske har någon sådan olycka hänt, men jag har då aldrig hört talas om den.
En klart större fara är att den nya tekniken riskerar att göra en hel yrkesgrupp arbetslös. Chaufförsyrket hör i dag till de allra vanligaste jobben, så vanliga att vi kanske inte ens tänker på det. I USA har facken redan varnat för att flera miljoner taxiförare, lastbils- och busschaufförer riskerar att förlora sina jobb när de ersätts av elektronik. ”Det är ingen fara” säger biltillverkarna och viftar bort frågan. Men den är ytterst relevant…
För bara några år sedan checkade en kassörska ut mig när jag handlade. Idag visar jag bara upp streckkoden för en laserläsare, betalar med kontokortet, tar mina varor och går ut. En tekniker vid en videovägg övervakar kassorna och ersätter tio kassörskor. Frågan är vilken framtid som väntar alla yrkesförare när våra fordon själva tar över ratten?
Text: Carl-Ingemar Perstad / CNP AB. Foto: Johannes Gardelöf / CNP AB