Snacka om SVARTbygge

( M e g è v e – F r a n k r i k e )
Du vet säkert att Frankenstein var en forskare som experimenterande lite för mycket och skapade ett monster. Tja, idag ska vi faktiskt provköra bilvärldens motsvarighet. Ett gäng galna ingenjörer har nämligen lyckats klona crossovern Nissan Juke med värstingen GT-R Nismo. Resultatet är ett rullande monster med 600 hästkrafter som ska byggas i femton exemplar. Prislappen? 6,4 miljoner kronor!   

Om man gjorde en medicinsk bedömning av Nissan Juke-R 2.0 så skulle man förmodligen komma fram till att bilen är obotligt galen. Men kanske är det som med Frankensteins monster – att det egentligen bara är det groteska utseendet som skrämmer oss? Vi befinner oss på ett avstängt flygfält strax utanför franska Megéve på jakt efter sanningen.

Nissan Juke-R 2.0 3 Nissan Juke-R 2.0 2

Liten bil…
Allt började en vårdag 2011 när Nissan ringde upp racingexperterna hos RML i engelska Northamptonshire. Nissan ville att Ray Mallock och hans team skulle trycka ner en sexa på 550 hästkrafter i lilla Juke. Resultatet blev ett handbyggt monster och tjugoen exemplar såldes till en prislapp av 4,5 miljoner. Då borde man rimligtvis vara nöjd och belåten, men inte… Nu släpps nämligen en helt ny Nissan Juke-R lös med tillägget 2.0.

Den här gången ska sjutton exemplar byggas och priset har höjts med nästan två miljoner. Bankkontot måste alltså tåla ett uttag på hela 6,4 miljoner kronor! Om vi ställer version 1.0 jämsides med 2.0 så upptäcker man att nosen fått nya dimljus och luftintag, att fälgarna förfinats och att kolfiberkjolarna uppgraderats. Naturligtvis följs allt upp av mattsvart lack, överjästa hjulhus med 20-tummare och en tvådelad bakvinge över bakrutan.

Nissan Juke-R 2.0 5 Nissan Juke-R 2.0 4

…stor motor
Förändringarna inuti märks framförallt på att en störtbåge löper genom kupén och att man sitter som i ett skruvstäd i skålade Recaro-säten med fempunktsbälten. Framför ratten hittar vi varvräknaren i mitten och till vänster om den hastighetsmätaren som är graderad till 220 miles eller motsvarande 355 km/h. Tja, nu förstår nog alla att det här är ett udda svartbygge och hårdvaran kommer ifrån Nissan GT-R Nismo. Det innebär att motorn är en sexcylindrig dubbelturbo på 3,8-liter som levererar 600 hästkrafter. När man ändå lånade motor och dubbelkopplingslåda så passade man även på att sno med sig fyrhjulsdriften.

Tja, att hantera 600 hästar kräver en hel del av föraren – även om man befinner sig på ett avstängt flygfält. Färden till hundra rullar på 2,8 sekunder och toppfarten hamnar någonstans över 320 km/h. Nissan Juke-R 2.0 bör alltså placeras i samma genre som böckerna om Frankenstein. Under ”skräck och sience fiction”.

Nissan Juke-R 2.0 6

Tekniska data för Nissan Juke-R 2.0 V6 3,2

Motor: V6 bensinmotor med dubbelturbo. Dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 600 hk vid 6 800 varv/min. Max vridmoment: 652 Nm mellan 3 200-5 800 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,7 meter.

Bromsar: Ventilerade och borrade skivbromsar runt om.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 253, längd 413, bredd 190, höjd 157.Tjänstevikt ca 1 700. Bränsletank 46 liter.

Prestanda: Toppfart 320 km/h. Acceleration 0-100 km/h 2,8 sek.

Förbrukning/Miljö: 11,8 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 275 g/km.

Pris: 6 400 000 kronor.

+ Plus…
Helt idiotisk superbil…
Köregenskaperna
Chassibalansen
Prestandan

– Minus…
…Har ett lika idiotiskt superpris

 

av Johannes Gardelöf och Staffan Swedenborg / CNP AB

Leave a Reply