Pippos Kakeltjänst har länge saknat en egen lokal där man kan visa upp kakelsortimentet. Nu flyttar företaget in i nya lokaler på Drevsta. Samtidigt blir företaget granne med största kunden, Plusshus på andra sidan Havgatan.
Pippos Kakeltjänst drivs av Guiseppe Monforte även kallad Pippo. Han har många år i branschen och har tidigare arbetat inom kakelbranchen som anställd på företag i Karlstad. Han beslöt sig dock för att starta eget 2002 och 2009 ombildade han rörelsen till Pippos Kakeltjänst AB. Fram tills nu har han drivit företaget hemifrån bostaden i Björneborg samtidigt som man varit ute och jobbat hos kunderna.
– Vi har saknat en egen lokal och det passade bra när vi hittade den här lokalen så nära Plusshus. Nu kan vi både visa upp vårt kakelsortiment samtidigt som vi får en lokal där vi kan samlas mellan jobben. Vi kan nu utveckla verksamheten och satsa mer på försäljning, säger Giuseppe.
Företaget har sex anställda och största kunden är hustillverkaren Plushus. De svarar för ungefär sextio procent av omsättningen medan resterande fyrtio procent utgörs av andra företag och privatpersoner. Bland de övriga företagen finns Götenehus där man liksom hos Plusshus kaklar badrum och kök.
Under hösten har Pippos Kakeltjänst liksom branschen i övrigt haft fullt upp inför årsskiftet.
– Det ringer kunder varje dag och jag gör nog 2-3 kundbesök dagligen just nu, säger Guiseppe.
Företaget samarbetat med andra företag som elektriker, snickare och rörmokare vilket betyder att man kan åta sig hela entreprenaden om kunden vill bygga om badrummet eller köket. Om allt går som planerat öppnar den nya kakelbutiken i början av december.
av Björn Hallin
Guiseppe Monforte framför den nya lokalen på Drevsta. Tanken är att butiken ska öppna i början av december.