(B a r c e l o n a – S p a n i e n)
Nya Seat Ibiza är en riktig favorit och den eldiga spanjorskan är kanske inte helt otippat döpt efter Medelhavsön som aldrig sover. Många drabbas av minnesluckor efter vistelsen på partyön, men desto fler kommer ihåg bilen med samma namn och inte undra på det. Seat Ibiza är nämligen en busbil som sätter krydda på tillvaron. Vi har provkört i ett soligt Barcelona.
Seat Ibiza har länge varit spanjorernas viktigaste bilmodell och merparten av tekniken hämtas från lagerhyllorna hos ägaren Volkswagen, vilket borgar för hög kvalité. Nu är det dags för en efterlängtad facelift, men frågan är hur mycket som egentligen är nytt?
Vilken färgklick
Att kalla nya Seat Ibiza för just ”ny” är att ta i. Designen som debuterade 2008 känns igen och vi skulle nog snarare påstå att det rör sig om en lätt facelift. Vad är det då som är nytt? En närmare undersökning avslöjar en färgad list runt grillen, färgade backspegelkåpor samt nydesignade lättmetallfälgar. Dessutom har motorer samt säkerhetssystem setts över och nu finns även ett nytt infotainmentsystem. Interiören känns också igen, men har toppats med nya färginlägg i ratt, växelspak och runt ventilationsmunstyckena. Ett gäng fräcka kulörer med de häftiga namnen Lima green, Chili red, Nevada white, Mediterranean blue, Adventure brown och Moonstone silver finns bland annat att välja på. Ett annat val gäller utrustningsnivån och här är det ”Style” eller ”FR” som gäller. Style bjuder bland annat på 15-tums lättmetallfälgar, luftkonditionering, pekskärm och Bluetooth. FR har däremot 17-tummare, farthållare, dimljus med kurvfunktion och nya LED-varselljus.
Triss i treor
Under huven på vår testkärra arbetar en ny trecylindrig EcoTSi-motor på 95 hästkrafter och den kan bli din för 134 400 kronor. Förbrukningen landar på 0,42 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet är ynka 97 gram. Samma maskin finns dessutom i en trimmad version med ytterligare 15 hästkrafter och för den som önskar erbjuds även en välbekant bensinfyra på 90. Är du ute efter en dieselspis så kan vi rekommendera den nya trecylindriga dieseln på 90 hästkrafter. Maskinen har ett härligt vrid i botten och dricker bara 0,36 liter milen. Sex krockkuddar är standard och multikollisionsbroms som automatiskt bromsar bilen och slår på varningsblinkersen efter en olycka ingår också. Seat har alltid kännetecknas av körglada motorer och vi hade gärna önskat ett alternativ med lite mer spansk peppar under provturen i Barcelona. Men den som väntar på något gott… Seat Ibiza Cupra med hela 192 hästkrafter väntar ivrigt på att släppas lös och priset hamnar på 199 900 kronor. Inte illa!
Tekniska data för Seat Ibiza 1,0 EcoTSi 5D Style
Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 95 hk mellan 5 000-5 500 varv minut. Max vridmoment: 160 Nm mellan 1 500-3 500 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel: 10 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 247, längd 406, bredd 169, höjd 145. Tjänstevikt 1 153. Bränsletank 45 liter.
Prestanda: Toppfart 187 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,4 sek.
Förbrukning/Miljö: 4,2 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 97 g/km.
Pris: 148 400 kronor (kampanjpris just nu: 134 400 kr).
+ Plus…
Pigga och snåla motorer
Kvalitetskänslan
Utökad säkerhet
– Minus…
Försiktiga förändringar
av Jenny Nilsson och Staffan Swedenborg / CNP AB