( B a r c e l o n a – S p a n i e n )
Det här är bilen du inte visste att du ville ha, men som många kommer göra allt för att få. Nya Mazda CX-3 är lika sportig som läcker och det välputsade yttre kantas av ett mumsigt inre. Det kanske känns som en smärre otrohetsaffär när du börjar fundera på att byta bort din gamla pärla där hemma. Men det är sannerligen svårt att inte tråna efter japanernas nya crossover.
Det finns en bil som fullkomligt badar, eller snarare drunknar i lovord just nu. Det hemliga receptet? Jo, man tar en Mazda CX-5 och plockar ut de bästa godbitarna och placerar dem i en mindre bil. Resultatet är nya Mazda CX-3 och vi befinner oss i Barcelona för att knåda crossovern på de spanska vägarna.
Fräcka detaljer
Mazda CX-3 har fått ett stort kaxigt luftintag fram med sneda strålkastare som löper en bit upp längs med motorhuven. Det högt uppdragna bakpartiet gör att sikten bakåt blir därefter, men det sportiga yttre bjuder på sylvassa linjer och lämnar inte mycket övrigt att önska. Inredningen är proper och präglas av hög finish och bra materialval. Borstad aluminium på instrumentbrädan kontrasterar fint mot den svarta plasten och stolarna är i de högre utrustningsnivåerna klädda med en kombination av läder och mocka, vilket ser elegant ut. En sjutums pekskärm är centralt placerad på instrumentbrädan och gör navigationssystemet lekande lätt att hantera. Själva instrumenteringen domineras av en stor analog varvräknare medan hastigheten visas digitalt.
Flexibelt bagage
Mazda CX-3 kommer att säljas med tre motoralternativ: bensinmotorer på 120 respektive 150 hästkrafter samt en diesel på 105. Bensinmotorerna är i grund och botten samma tvålitersmotor med olika effektuttag och vi körde fyran på 120 hästar som är tillräckligt stark och svarar förvånansvärt snabbt på gasen. Den säljs enbart framhjulsdriven fast med antingen manuell eller automatisk växellåda medan den större enbart erbjuds med automat samt fyrhjulsdrift, vilket även gäller dieseln. Komforten i framstolarna är imponerande och utrymmet lämpar sig för långa svenskar. Naturligtvis blir utrymmet i baksätet lidandes, men inte mer än vad som är vanligt för storleksklassen. Bagageutrymmet är flexibelt och kan utökas till 1 260 liter om baksätet inte används. Mazda CX-3 är en trevlig bekantskap och prislappen börjar från 169 900 kronor. Det verkar som konkurrenternas glada dagar är över!
Tekniska data för Mazda CX-3 2,0 SkyActiv Core
Motor: 4-cyl bensinare med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 120 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment: 204 Nm vid 2 800 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: halvstel axel.
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel: 10,7 meter.
Bromsar: Skivbromsar fram och solida bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 257, längd 428, bredd 177, höjd 154. Tjänstevikt 1 230. Bränsletank 48 liter.
Prestanda: Toppfart 192 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,0 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,9 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 137 g/km.
Pris: 169 900 kronor.
+ Plus…
Sittkomfort och utrymmen
Autobroms är standard
Finishen på interiören
Snygg design
– Minus…
Minstingen erbjuds inte med AWD/automat
av Bengt Dieden/Jenny Nilsson/CNP AB