Lyckat lyft för Avensis

(V e r b i e r – S c h w e i z)

Skärmflygare reser till Verbier för den gynnsamma termiken. Höga alptoppar och djupa dalar skapar förutsättningar för kraftiga vindar och mycket turbulens. Det här är inget för nybörjare och detsamma gäller för vår vistelse i den schweiziska idyllen. De slingriga bergsvägarna slår knut på sig själva och det finns inget utrymme för misstag. Frågan är om nylyfta Toyota Avensis drabbas av svindel? 

Plåtningen blir perfekt då ett gäng skärmflygare visar sig på styva linan och gärna gör några lågsniffningar över vår knallblåa Toyota Avensis Touring Sports. Man skulle faktiskt kunna säga att japanen är lika fulländad som landets fällbara armékniv: den är innovativ, mångsidig och fullspäckad med avancerad teknik.

Toyota Avensis TS 3 Toyota Avensis TS 2

 

 

 

 

 

 

In med det nya…
Den tredje generationen av Toyota Avensis har fått sig ett rejält lyft. Toyota-emblemet har en mer framträdande placering samtidigt som de nya strålkastarna har försetts med LED-belysning. Sidolinjen är smäcker och smalnar av mot bakpartiet som avslutas med en elegant sluttande bakruta och nya baklysen. Ändå är det på insidan som vi hittar de största förändringarna och här är den gamla interiören som bortblåst. Framför ratten, mellan varv- och hastighetsmätaren, sitter en liten display som ger föraren all matnyttig information. Spanar vi lite åt höger så hittar vi en 8-tum stor pekskärm, även den i färg och här kan du styra de flesta av bilens funktioner. Att sitta flera timmar bakom ratten brukar ofta ge någon form av träsmak när man kliver ur, men inte i Avensis. Sätena har nämligen blivit omarbetade och fått bättre ergonomi.

Toyota Avensis TS 4 Toyota Avensis TS 5

 

 

 

 

 

 

…ut med det gamla
Fyra motorer varav två helt nya dieslar finns att välja mellan. Bensinmotorerna är som tidigare på 147 (224 900:-) respektive 152 hästkrafter (273 900:-) samtidigt som de nya oljebrännarna är på 112 (224 900:-) respektive 143 hästar (264 900:-). Toyota Avensis har alltid varit en säker bil och då är det måhända inte så konstigt att japanen fått högsta betyg i Euro NCAP:s krocktester. Bland säkerhetssystemen så hittar vi bland annat ”Safety Sense” som arbetar med såväl laser som kamerateknik och övervakar vägen framför dig. I systemet ingår nödbroms, kollisionsvarning, avbländning, filvarning och skyltidentifiering. På de slingrande bergsvägarna i alperna känns Avensis som en riktigt stor bil, vilken den också är. Jämför vi med kombi-konkurrenterna Ford Mondeo, Volkswagen Passat och Volvo V70 så står sig Avensis Touring Sports med sina 543 liter mycket bra. Nej, Toyota Avensis har inte drabbats av svindel utan det enda som svindlar är tanken på att vår dieselmotor faktiskt kommer från – BMW.

Toyota Avensis TS 6

Tekniska data för Toyota Avensis Touring Sports Life 1,6 D-4D

Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 112 hk vid 4 000 varv/minut.
Max vridmoment: 270 Nm mellan 1 750-2 250 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring: Fram: MacPherson-fjäderben. Bak: dubbla triangellänkar.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 482, bredd 181, höjd 148. Tjänstevikt 1 530. Bränsletank 60 liter.
Prestanda: Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,7 sek.
Förbrukning/Miljö: 4,2 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 109 g/km.
Pris: 224 900 kronor.

+ Plus…  

Funktion och finess
Härlig långfärdsbil
Fin teknik

Minus…
Justeringarna av förarstol och ratt

 

av Staffan Swedenborg och Jenny Nilsson / © CNP AB

 

Leave a Reply