En djävulsk Ferrari

( R i m i n i – I t a l i e n )

Ferrari 458 Italia har utsetts till världens bästa supersportbil. Då kan man väl känna sig nöjd och sova gott om natten? Nej, inte om man har den stegrande hingsten som arbetsgivare. Då fortsätter man istället att pressa ur det allra sista och vips har vi en 458 Speciale. Bilen är lätt att jämföra med traktens världsberömda röda vin från Barolo. Efter att ha fatlagrats i fyra år kallas vinet Riserva, men efter fem år har vi en Riserva Speciale.

Alla italienare vet att en ”speciale” innebär en rejäl kvalitetshöjning. Det spelar ingen roll om det är ett rött vin med mer nebbiolodruvor, en äkta stenugnsbakad pizza eller en handsydd väska från Gucci. En ”speciale” måste alltid vara något alldeles extra – det är heligt i Italien. Ferrari 458 Speciale är inget undantag.

Ferrari 458 Speciale V8 1 Ferrari 458 Speciale V8 2

Enkelt men dyrt
Designen är helt outstanding och de svepande karosslinjerna är pricken över det berömda i:et. Att bilen är ritad av Pininfarina är närmast en självklarhet, de båda företagen har hängt ihop med varandra sedan 1952. Om vi tittar på interiören så är den enkel men ändå exklusiv med tanke på att materialen är alcantara, kolfiber och aluminium. Det mest uppseendeväckande är att både ljus och blinkersspaken är ersatta av olika knappar och vred i ratten. Detta för att ge mer plats åt växlingspaddlarna som nu är rekordstora för att lättare nås vid extrema styrutslag. Den klassiska hastighetsmätaren är som bortblåst och har istället ersatts av en digital medan varvräknaren fortfarande är analog. Dessutom finns backkamera, navigationssystem och farthållare, men det sistnämnda känns överflödigt med tanke på vad som döljer sig bakom ryggen.

Ferrari 458 Speciale V8 5 Ferrari 458 Speciale V8 4

Något i hästväg
Mellan bakhjulen och den tvåsitsiga sittbrunnen arbetar en slimmad och trimmad 4,5-liters V8 på 605 stegrande hästkrafter, vilket är 35 mer än ”vanliga” 458 Italia. Tja, det går på ren svenska förbaskat snabbt och körkänslan saknar motstycke. Upplevelsen är farligt beroendeframkallande, men alla hjälpsystem gör bilen ändå förvånansvärt förlåtande om man kliver över gränsen. Tack vare den hypersnabba sjustegade dubbelkopplingslådan så nås hundrastrecket på tre blanka sekunder medan toppfarten håller sig på rätt sida om 325-strecket.

För att klara kylningen till motorn så ändrar de främre luftintagen form när plattan åker i mattan och samtidigt ökar även bilens downforce med hjälp av små elektroniska vingar. Är du sugen på en Ferrari 458 Speciale så gäller det att vara lika snabb som Sebastian Vettel. För trots prislappen på närmare 2,3 miljoner så är tilldelningen begränsad och kölistan lång. Precis som det brukar vara för italienska specialare!

Ferrari 458 Speciale V8 6

Tekniska data för Ferrari 458 Speciale 4,5

Motor: V8 bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 605 hk vid 9 000 varv/minut.
Max vridmoment: 540 Nm vid 6 000 varv/minut.
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,5 meter.
Bromsar: Keramiska skivbromsar fram och bak. ABS, ESC, F1-Trac.
Mått/Vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 457, bredd 195, höjd 120. Tjänstevikt 1 395. Bränsletank 86 liter.
Prestanda: Toppfart +325 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,0 sek.
Förbrukning/miljö: 11,8 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 275 g/km.
Pris: 2 260 000 kronor.

+ Plus… 
V8 med megamuskler
Vilket väggrepp
Läcker design

Minus…  
Det krävs stor plånbok

 

 

 

av Johannes Gardelöf / © CNP AB

 

Leave a Reply