Pickupen Isuzu D-Max har funnits sedan 2002 och lanseras just nu i en helt ny version. Det är bara att välja mellan Extended Cab med ”felhängda” bakdörrar och två bakre nödsäten eller Crew Cab som bjuder på fyra dörrar och fem sittplatser. Båda mäter 530 centimeter mellan stötfångarna och skillnaden är naturligtvis längden på lastflaket. Behöver du 180 centimeter eller räcker det med 155?
Isuzu är inte på långa vägar någon ny biltillverkare utan började sin bilbyggarbana 1922 men slog igenom 1937 då man försåg den japanska krigsmakten med fordon. Efter andra världskriget byggde Isuzu bussar, lastbilar men licenstillverkade dessutom personbilar från engelska Hillman Minx. På sjuttiotalet lyckades japanarna få ett samarbetsavtal med GM, vilket resulterade i att Isuzus pickisar kom att säljas som både Chevrolet och Opel.
Smarta bakdörrar
Pickisar är inte som tidigare enbart arbetsredskap utan fungerar numera även som familjebilar. Isuzu D-Max Crew Cab har exempelvis ett riktigt baksäte och fyra fullstora dörrar, medan Extended är mer en hantverksbil. Den senare, vilken vi provkört, har visserligen fyra dörrar varav två mycket smarta bakdörrar som öppnas mot färdriktningen. Bak hittar vi två fällbara baksäten som inte är så mycket att orda om, mer än att de duger som nödsäten och har trepunktsbälten. Här får man istället in en massa verktyg och annat som kan behövas i jobbet. Testbilen känns stabil på såväl slät asfalt som i vegetationen och att växla mellan två- och fyrhjulsdrift kan göras i hastigheter upp till 100 km/h, men ska lågväxel i eller ur så måste bilen stå stilla.
Riktig vinnare
Isuzu D-Max är en riktig offroader – här hittar vi bakre bladfjädrar och en riktig ram. Kör man ofta i oländig terräng så krävs det att bilen har en robust ramkonstruktion och det märks att Isuzu snackar allvar när det gäller terrängkörning då markfrigången är 24 centimeter. Den nya 2.5-liters dieseln med dubbelturbo levererar 163 hästkrafter och 400 Nm. Genom att ha ökat insprutningstrycket till 200 megapascal från tidigare 180 och samtidigt begåvat maskinen med nya bränslespridare så har man fått en effektivare förbränning med lägre utsläpp och högre vridmoment. En ny sexväxlad manuell låda är standard där den sjätte växeln fungerar mest som en överväxel. Nya Isuzu D-Max är ett stort lyft jämfört med den tidigare modellen som inte blev någon storsäljare i Sverige. Men både prismässigt och kvalitetsmässigt sticker Isuzu D-Max ut som en riktig vinnare.
Tekniska data för Isuzu D-Max Extended Cab
Motor: 4 cyl turbodiesel, 2 499 cc.
Effekt: 163 hk/400 Nm.
Transmission: 6-växlad manuell.
Förbrukning: 0,73 liter/mil blandad körning.
CO2 g/km: 192 g/km.
Toppfart/0-100 km/h: 180 km/h/12,8 sek.
Mått: (axelavstånd/längd/bredd/höjd) 310/530/186/179 cm.
Lastutrymme: (längd/bredd/höjd) 179/153/47 cm.
Maxlast: 954 kg.
Max släpvagnsvikt: 3 500 kg (750 kg med B-kort).
Tjänstevikt: 2 046 kg.
Serviceintervall: 2 år/2 000 mil.
Garantier: 3 år nybil, 6 år rostskydd.
Pris: 239 000:- exkl. moms. 298 750:- inkl.moms.
För mer info: www.isuzu-sverige.se.
av Staffan Swedenborg / © CNP AB