Mustang visar musklerna

Det är få bilar som fått ikonstatus, men en modell som verkligen förtjänar titeln är Ford Mustang. Ponnyn slog ner som en bomb på världsutställningen i New York den 17 april 1964 och första dagen såldes inte mindre än 22 000 exemplar. Resten är en framgångshistoria som saknar motstycke och konstigt nog har Ford själva aldrig sålt muskelpaketet i Europa. Nu ska det bli ändring på den saken.   

Det tog hela 51 år att ta det helt självklara beslutet om att börja sälja Ford Mustang i Europa. Däremot är det bara handplockade återförsäljare inom FordStore som får äran, vilket innebär att intresserade svenskar få bege sig till Halmstad eller Vänersborg. Men tro oss, bilen är värd (nostalgi)färden.

Ford Mustang Convertible 2 Ford Mustang Convertible 4

Kändis på vita duken   

Attraktiv, muskulös, underhållande och riktigt tuff. Vi kan nästan inte sluta upp att stapla superlativen på varandra under provturen av nya Ford Mustang. Men låt oss börja från början eller rättare sagt två år efter världspremiären i New York. Då händer nämligen något på Filbert Street i San Fransisco som är helt avgörande för att vi än idag kan njuta av musklerna hos Ford Mustang. Det var då Frank Bullitt flög över backkrönen i sin mörkgröna Mustang i tidernas bästa biljakt och filmen gjorde såväl bilen som Steve McQueen till motorikoner. Idag har nästan tio miljoner exemplar travat av det löpande bandet och dagens testbil är den sjätte generationen. Vi tar plats i läderstolarna från Recaro och ögonen söker sig direkt till interiörens nostalgiska vippströmbrytare och den korta växelspaken. Hastighetsmätaren är graderad till 260 medan varvräknarens rödmarkering börjar vid 6 500 varv och sträcker sig hela vägen upp till 8 000.

Ford Mustang Convertible 5 Ford Mustang Convertible 3

Musse är riktigt pigg

Ford Mustang är ett lätt bilval men desto svårare kan det vara att välja kostym: Fastback eller Convertible. Nästa stora fråga är vad som önskas för muskelpaket – en turbofyra på 2,3 liter och 317 hästkrafter eller en femliters V8 på 421? För många entusiaster är svaret lika givet som att Lee Iacocca är pappa till Mustang: ”en mullrande V8”. När maskinen släpper loss sina ponnyhästar så känner man direkt skillnaden mellan en europeisk och amerikansk sportbil. Kraften och styrkan finns där, men om inte Europa-bilarna standardutrustats med Performance Pack så hade chassit känts mjukt på gränsen till svampigt. Sprinten till hundra rullar på 4,8 sekunder och en lika onödig som nördig finess är att det går att låsa de främre bromsarna – för att sedan göra burnout med bakdäcken under femton sekunder! Nya Ford Mustang lider dock av ett delikat problem då vi européer gärna drar paralleller mellan pris och prestige. Då är helt enkelt grundpriset á 366 500 för billigt och vill du byta upp dig till en cabriolet med V8 så blir prispåslaget endast 36 000. Därmed har du råd att avsätta några tusenlappar till ett personligt däckkonto. Pengarna kommer garanterat att gå upp i rök!

Ford Mustang Convertible 6

Tekniska data för Ford Mustang GT Convertible 5,0

Motor: V8 bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 421 hk vid 6 500 varv/minut. Max vridmoment: 530 Nm vid 4 250 varv/minut.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 12,2 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 272, längd 478, bredd 196, höjd 139. Tjänstevikt 1 786. Bränsletank 61 liter.

Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,8 sek.

Förbrukning/Miljö: 13,6 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 306 g/km.

Pris: 402 500 kronor

+ Plus…

Ford Mustang har precis allt
Musklerna under huven
Snygg design
Prislappen

Minus…
Fords miljökontor hade tydligen stängt

 

Av Johannes Gardelöf och Staffan Swedenborg / ©  CNP AB

 

Leave a Reply