(B a r c e l o n a – S p a n i e n)
Nya Volvo XC90 är inte bara en bil utan dessutom ett av de största svenska industriprojekten i modern tid. Investeringen ligger på ofattbara 75 miljarder kronor och det hade kunnat få vd:n Håkan Samuelsson att ligga sömnlös om nätterna. Men som man bäddar får man ligga och man skulle kunna säga att Volvo bäddat med överdrivet många kuddar, fluffiga duntäcken, överkast i siden och manglade lakan. Alltså helt perfekt!
Historien om Volvo XC90 började under stort hysch-hysch 1998 men det var först den sjunde januari 2002 som vi fick se det färdiga resultatet på bilsalongen i Detroit. Få av oss anade då att 636 143 exemplar skulle säljas under tolv år och att suven skulle bli Volvos genom tiderna största kassako. Nu är det äntligen dags att provköra den andra generationen och vi befinner oss i ett vårigt Barcelona.
Från Bentley till Volvo
Med ett snyggt utseende kan man komma långt och nya XC90 skäms inte för sig. Linjerna är moderna, men ändå ser man på långt håll att det är just en Volvo som kommer rullandes. Fronten ger ett storartat intryck och även själva kylaremblemet är nytt, men ändå inte. Inspirationen kommer nämligen ifrån järnloggan som prydde de allra första bilarna från Hisingen. Men nog om utseendet – det är ju trots allt insidan som räknas, eller? Här har det verkligen hänt saker och det märks tydligt att designchefen för interiören, Robin Page, värvats från Bentley. För vad sägs om nappaläder med finfina sömmar och sedan kan man välja paneler i exempelvis aluminium eller varför inte flammig björk? Alla instrument är digitala och mittkonsolen domineras av en 9,3-tums pekskärm. Volvos paradgren har alltid varit stolskomforten och nya XC90 är inget undantag med sina sju sittplatser.
Kristallklart val
I maskinrummet är det fyrcylindrigt för hela slanten och inledningsvis lanseras bensinarna T8 (726 000:-) respektive T6 (576 000:-) samt dieseln D5 (554 000:-). Storsäljaren blir den sistnämnda som stoltserar med 225 hästkrafter samt en förträfflig åttaväxlad automatlåda. Vår testbil med D5:an under huven stormtrivs på de kuperande vägarna runt Barcelona och vid ett snabbstopp så lyckas vi byta upp oss till värstingen T8 Twin Engine. Motorn vaknar till liv med hjälp av ett fräckt startvred som sitter till höger om växelväljaren som i sin tur är tillverkad av kristall från Orrefors. Framhjulen drivs av en bensinmotor på 318 hästkrafter samtidigt som en elmotor på 82 hjälper till på bakhjulen. Totaleffekten hamnar på 400 hästar och hela 640 Nm medan soppatörsten stannar på 0,25 liter milen. Även laddhybriden har vaknat på rätt sida och köregenskaperna är trygga, men ändå underhållande. Allt känns genomtänkt och därför frågar man sig varför Volvo inte bäddat in längre nybilsgaranti? Allt annat är ju bäddat för succé!
Tekniska data för Volvo XC90 D5 AWD Momentum
Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 225 hk vid 4 250 varv/minut.
Max vridmoment: 470 Nm mellan 1 750-2 500 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11,9 meter.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 298, längd 495, bredd 201, höjd 178.
Tjänstevikt 2 078 kg. Bränsletank 71 liter.
Prestanda: Toppfart 220 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,7 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 149 g/km.
Pris: 554 000 kronor.
+ Plus…
Känns solid och välbyggd
7 sittplatser är standard
Enastående komfort
Säkerheten
– Minus…
Stor pekskärm = många fingeravtryck
Bara två års nybilsgaranti
av Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf / © CNP AB