KLARSPRÅK. De flesta tvisterna med hantverkare uppkommer då parterna pratat förbi varandra. Undvik det genom att skriva avtal.
Se till att skriva avtal när du anlitar hantverkshjälp så minskar du risken för missförstånd. Avtalet ska innehålla arbetets omfattning, hur lång tid det jobbet ska ta och slutpriset. Plus hur eventuella tilläggstjänster ska hanteras.
Det rekommenderar Konsumentverket, åtminstone när det gäller lite större jobb typ en badrumsrenovering, en köksrenovering eller ett nytt tak.
Enklaste sättet att strukturera innehållet i avtalet vid renovering är att använda Hantverkarformuläret 09. Det är en mall framtagen av Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Sveriges Byggindustrier.
Till formuläret finns också tips på viktiga saker som ska vara med i överenskommelsen. Avtalsmallen går att ladda ner på www.omboende.se. En liknande mall finns för nybyggnation ABS 09.
Det är vanligt att förutsättningarnas ändras under arbetets gång. Och här gäller det att se upp. En extra vägg ska målas, rören i badrummet måste bytas eller så ändrar du dig i sista minuten och vill ha ett annat golv. Tilläggen finns inte med i ursprungsavtalet och just här uppkommer de flesta tvisterna.
Bestäm därför redan när avtalet skrivs hur ni ska hantera tilläggsarbeten. Viktigt är att lägga till, skriva om eller skriva nytt efterhand som förutsättningarna ändras och nya överenskommelser görs.
Konsumentverkets expert Mari Gremlin tipsar om vad ett avtal bör innehålla.
Fler tips hur du på bästa sätt förbereder ditt samarbete med hantverkaren finns här.