(B a r c e l o n a – S p a n i e n)
1989 hände något märkligt. En klocktillverkare och en biltillverkare tänkte: vi slår våra kloka huvuden ihop. Sagt och gjort, Swatch och Mercedes började gnugga sina små grå och det var då idén till Smart ploppade upp. Tyskarna skulle stå för tekniken och schweizarna för designen, men något gick snett och klocktillverkaren hoppade av medan Mercedes fortsatte. Nu är det dags att ta pulsen på nya Smart Forfour.
Smart Fortwo blev aldrig någon succé i Sverige och sedan introduktionen 1997 har bilen enbart sålts i 3 000 exemplar. I Europa har det gått desto bättre och det praktiska formatet har blivit ett avgörande faktum. Vill du ha mer bil för pengarna kan det vara klyftigt att köpa nya Forfour. Det är en smart bil med fyra dörrar och lika många sittplatser som kan bli din för 129 500.
Smart interiör
Det är en liten, nätt och praktisk småbil vi provkör längs Barcelonas trånga gator. Att Smart blivit en succé i Europa är inte så svårt att förstå, bilen är nämligen lätt att parkera och att trixa sig fram i city går som en dans. Kör man fel är det smidigt att vända runt då vändradien ligger på 8,65 meter. Designen är relativt tuff och den tvåfärgade karossen ger småttingen en stor portion karaktär. Invändigt möts vi av en instrumentpanel som mestadels är klädd i tyg samtidigt som de knalloranga plastpanelerna ger en tuff känsla. Smart Forfour erbjuds i en mängd knalliga färger och dessutom kan du få taket i glas, plåt eller tyg. Tre utrustningsnivåer finns att välja mellan: Passion, Prime och Proxy. I basversionen ingår bland annat centrallås, farthållare, svartvit LCD-skärm och fönsterhissar medan det i mellannivån ingår skinnklädd multifunktionsratt och färgskärm. I toppnivån får man det mesta så som klimatanläggning, navigation, pekskärm och en ljudanläggning som heter duga.
Smart motor
Vi sätter nyckeln i tändningslåset och vrider om. Den lilla trecylindriga bensinmotorn på 71 hästkrafter som placerats bak gör inga större väsen ifrån sig. Förbrukningen ligger på 0,42 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet landar på 97 gram. Färden till hundra rullar knappast hissnande fort utan passeras på 15,9 sekunder samtidigt som toppfarten är 151 km/h. Förutom den lilla trepipen finns ytterligare en turboladdad bensinare på 90 hästar. Att tvåsitsiga Fortwo inte blivit någon större succé i vårt blågula kombiland kan komma att ändras. Storebror Forfour är nämligen en trevlig bekantskap som bjuder på generösa utrymmen trots att bilen bara är 349 centimeter lång. Dessutom kommer småttingen att erbjudas med en rad olika säkerhetssystem som kollisionsvarning, sidvindsassistans och filbytesvarnare. Vi kan konstatera att det finns inga dåliga idéer. Bara mindre Smarta!
Tekniska data för Smart Forfour Passion 1,0
Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 71 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment: 91 Nm vid 2 850 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn bak, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell.
Fjädring: Fram: McPherson-fjäderben. Bak: DeDion-axel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 8,65 meter.
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 249, längd 349, bredd 166, höjd 155. Tjänstevikt 975. Bränsletank 28 liter.
Prestanda: Toppfart 151 km/h. Acceleration 0-100 km/h 15,9 sek.
Förbrukning/Miljö: 4,2 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 97 g/km.
Pris: 129 500 kronor.
+ Plus…
Uppseendeväckande och riktigt kul
Flexibel interiör
Praktiskt format
– Minus…
Mager standardutrustning
av Staffan Swedenborg och Jenny Nilsson © CNP AB