Mercedes S-klass har alltid varit Daimler-koncernens flaggskepp där välbärgade ägare lutat sig tillbaka i baksätet medan privatchauffören kört dem till nästa möte. Den senaste generationen ändrar inte på saken utan komforten är fortfarande i en klass för sig. Kupéutrymmet är nästan slösaktigt stort samtidigt som resenärerna kan avnjuta stolsmassage. Är det här måhända världens bästa bil?
Ädelträ, aluminium och skinn med snygga sömmar dominerar inredningen i nya Mercedes S-klass. Allt är genomtänkt in i minsta detalj – från doften som sprids i kupén via en parfymflaska i handskfacket till den exklusiva analoga klockan som placerats mellan luftutsläppen. Det känns faktiskt som om vi sitter i en exklusiv handväska från Gucci.
Tysk superlyx
Om du är intresserad av nya Mercedes S-klass så måste du först bestämma om du vill ha den korta eller långa hjulbasen. 512 centimeter eller 525 och pristillägget är 4 231 kronor – per centimeter. Alltså 55 000 spänn totalt! Inredningen är inte helt otippat ett exempel på tysk superlyx. Ventilerade säten med massagefunktion finns såväl fram som bak och skulle föraren riskera att dåsa till så varnar bilens säkerhetssystem direkt. Ja, tekniken kan vid behov både styra och bromsa bilen. Baksätet lever naturligtvis upp till förväntningarna och går att välja i ett antal olika utföranden – från ett ordinärt familjesäte till fåtöljer som kan justeras efter alla tänkbara och otänkbara krav från bortskämda passagerare. Framför ratten har föraren instrument av LCD-typ, vilket innebär att alla mätare visas digitalt med hjälp av två 12,3-tumsskärmar. Låter det avancerat? Jo, alla finesser styrs med hjälp av 30 miljoner datakoder och får du problem så går det utmärkt att söka i instruktionsbokens 800 sidor på mittskärmen.
Magisk teknik
Att gå igenom motoralternativen kräver nästan ingenjörsexamen, men vi gör ett tappert försök. Vi koncentrerar oss på Mercedes S 400 Hybrid och i maskinrummet arbetar en bensinsexa på 306 hästkrafter i kombination med en elmotor på 27. Söker du än mer krut så finns V8-modellerna S 500 och S 63 AMG medan den förlängda versionen även erbjuds med tolvcylindriga maskiner och då står det S 600 eller S65 AMG på bagageluckan. Vill du hellre köra oljebrännare så finns en fyrcylindrig dieselhybrid vid namn S 300 och efter denna hittar vi S 350 som försetts med en V6:a på 258 hk. Vilken maskin man än väljer så är gången helt fantastisk och det tack vare luftfjädringen. Men vill du om möjligt ha ett ännu mer sofistikerat chassi så finns ”Magic Body Control” för 74 800 kronor. Då övervakas vägunderlaget framför bilen av två kameror och med ljusets hastighet skickas informationen vidare till en dator som anpassar fjädringen. Priset börjar på 850 000 för instegsmodellen S 300 och dyrast i gänget är S 65 AMG med förlängd hjulbas, vilken kan bli din för 2 250 000. Det kostar att sätta lyxlivet i rullning!
av Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB