Spännande säsong på Karlskoga Motorstadion

När Mnytt träffar Mike Luff på Karlskoga Motorstadion är det en isig dag i januari 2015, men… racingsäsongen är närmare än man kan tro.
– Just nu gör vi grundjobbet som säsongen ska vila på och vi kan presentera stora nyheter för 2015.

Livaktig 25-åring
Det är 25-årsjubileum för Karlskoga Motorstadion AB och naturligtvis ska det firas.
– Vi gör det genom att bjuda alla åskådare på fri entré under året. Man behöver bara betala för bilparkering och läktarbiljetter. Vi hoppas att åskådarna ska hitta till Motorstadion i stora skaror med den här satsningen.
Ett undantag finns från alla ”regler” – Velodromloppet den 12-14 juni (under Motorsportveckan) arrangeras i samarbete med Racing Historiska Klubben, som behöver medel för att kunna fortsätta satsa på den mycket populära historiska racingen, så där kommer entré att tas ut.
I år jobbar också Picko Troberg med kringarrangemangen och det borgar för mycket händelser runt tävlingen.

Gellerasen kalender 2015_1STCC kommer tillbaka
En annan stor nyhet – STCC är tillbaka på Karlskoga Motorstadion under Kanonloppet helgen 14-16 augusti.
– STCC-organisationen hörde av sig till oss och ville ha med några av sina klasser i samband med Kanonloppet och efter givande diskussioner med STCC, kunde vi enas om en comeback för STCC. Nu blir det STCC fredag och lördag och på söndag blir det GT, Sportvagns-mästerskapet och Ginetta. Temat är som sagt sportbilar och vi fortsätter med den lyckade utställningen av sportbilar, som introducerades 2014, berättar Mike Luff, som har ytterligare godbitar att dela med sig av.

5


Legends Cup växer

Två stycken Legendscuptävlingar är inplanerade. Det kommer också köras en annan serie som körs på både Karlskoga Motorstadion och Gröndals Motorstadion samt ytterligare en bana.
Naturligtvis kommer det att köras Speedracing på ett antal onsdagskvällar under säsongen.
Legendscupbilarna är i 5/8-dels skala av amerikanska 30-40-tals-coupéer.
Det finns tre basmodeller med 10 olika karossutföranden. Chassiet är rörramschassin på fyrkantsprofil med en rejäl bur ovanpå. Motorn är en 140-hästars Yamaha FJ 1200 och 0-100 går på under fyra sekunder.
– Det här har blivit en succé.
Till säsongstarten kommer det att finnas ungefär 75 bilar i Sverige. Billig och kul racing under en dag lockar många som vill tävla. Legends Cuptävlingarna går samtidigt som drifting. Även 2014 kördes SM premiären av Drifting på karlskoga Motorstadion.
Tävlingen fungerade mycket bra och vi är mycket stolta över att arrangera en sådan tävling, fortsätter Mike Luff, som också får förklara vad drifting är.
– Drifting är en bilsport där förarna  ska gör kontrollerade sladdar i sidled på en asfalterad bana eller slinga, enkelt uttryckt.

3

SM och Nordiska mästerskap
Under BikeWeek i slutet av juli kommer roadracingen att få rejäl plats med norska och svenska mästerskapen i början av veckan och öppet
nordiskt mästerkap som avslutning.
– Här kommer vi att få se de bästa förarna i Norden och Baltikum. Mästerskapet består av 3 klasser: 125GP/Moto3, Superstock 600 och Superbike. Ytterligare klasser tillkommer som support till tävlingen.
En späckad säsong på gång och för publiken blir det en nyhet för bättre komfort.
– I depåkurvan kommer vi att sätta upp en helt ny läktare med individuella stolar och vi kommer också att flytta om de andra läktarna för ännu bättre service till besökarna. Så välkomna till en spännande racingsäsong på Karlskoga Motorstadion, avslutar Mike Luff.

av Anders Björklund Foto: Karlskoga Motorstadion

Leave a Reply