Vintern är här och det är bråda dagar för landets plog- och saltbilar. Visst är årstiden härlig men många faror lurar runt hörnet – vi är nämligen inne i årets mest påfrestande månader för såväl bilar som förare. Besvärliga körförhållanden ökar kraftigt risken för olyckor och vanliga rutinresor kan utvecklas till farliga strapatser. Här är några goda tips att ha med dig i ”bagaget” inför vintertrippen.
Vinterdäck: A och O för säkerheten
■ Vinterdäck är det absolut bästa sättet att öka säkerheten vid halka och skillnaden mellan dagens moderna dubbfria- och dubbdäck är ganska små. Så länge man kör på snö är däcken klart jämförbara, men då snön blir packad och is eller blixthalka uppstår så är dubbdäcken i en klass för sig. Tänk dock på att dubbdäck är totalförbjudna i Tyskland, Polen, Bulgarien, Slovakien, Nederländerna, Kroatien, Rumänien och Ungern. Har du begagnade vintersulor så glöm inte att kontrollera mönsterdjupet som måste vara minst tre millimeter. I lagens namn så ska vinterdäcken sitta på från den 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag.
Snökedjor: lagkrav i många länder
■ Det behövs inte mycket för att bilen ska bli stående när vädret är dåligt. Lite ris och kvistar under drivhjulen brukar hjälpa om det inte finns sand eller grus i närheten. Stoppa in ordentligt under drivhjulen och starta försiktigt med lite gaspådrag så brukar det gå att komma loss. På vägar med ett tjockt snölager räcker inte alltid vinterdäck för att man ska komma ända fram och då heter lösningen snökedjor. De tar bara några minuter att montera och är lagstadgad utrustning under färd i exempelvis Norge, Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz och Österrike.
Snöskyffeln: värdefullt hjälpmedel
■ Även en liten snövall kan hindra dig från att komma fram, särskilt vid temperaturer kring nollan när snön snabbt förvandlas till blankis. Tja, då är en liten snöskyffel ovärderlig. Om olyckan skulle vara framme och bilen kanar av vägen kan det hända att du måste ringa efter en bärgare. Glöm inte att ta på dig en reflexväst och placera sedan ut en varningstriangel bakom bilen. Befria dessutom kylare och fläkt från snö annars kan motorn koka medan du väntar på hjälp. På tal om motorn – du har väl inte missat att kolla glykolen? Kylarvattnet kräver ett frysskydd som gärna pallar temperaturer ner till -35° C.
Hjälpsystem: en bra hjälp på vägen
■ Alla moderna bilar har låsningsfria bromsar och fördelen med ABS-bromsar är att man alltid har viss styrförmåga kvar, även vid maximal bromsning. När systemet är i funktion hörs oftast ett knackande ljud samtidigt som bromspedalen vibrerar. Många bilar är dessutom utrustade med antispinn- och stabiliseringssystem. Om bilen är på väg att förlora greppet så aktiveras bromsarna automatiskt och motoreffekten reduceras om så behövs. Men tänk på att ingen elektronik i världen kan upphäva naturlagarna!
Starthjälp: bogsering eller startkablar?
■ Alla bilar har bogseringsöglor men numera är de ofta gömda bakom plastluckor eller måste skruvas fast manuellt. När bilarna nått drygt 15 knyck lägger föraren i den bogserande bilen i tvåans växel och släpper kopplingen mjukt. Glöm inte att tändningen måste vara påslagen och att bilar med automatlåda inte får bogseras. Ett urladdat batteri kan även få liv av ett laddat med hjälp av startkablar, vilket är den smidigaste lösningen. Röd kabel kopplas mellan batteriernas pluspoler medan den svarta kabeln först kopplas till det strömgivande batteriets minuspol och därefter till en bra jordpunkt på den döda bilen.
Mobiltelefon: en ovärderlig trygghet
■ Din bil dricker mer bränsle vintertid än under sommaren – kyla och moddigt väglag gör nämligen att förbrukningen stiger. Därför är en liten reservdunk bra att ha, särskilt under långa strapatser på okända vägar där bensinmackarna ligger glest. Ibland händer det att man inte kan köra ända fram till slutmålet och då gäller det att hålla såväl humöret som värmen uppe! Låt varma kläder ligga överst i bagaget och ha gärna med dig värmeljus, tändstickor, ficklampa och lite ät/drickbart. Vid nödsituationer är naturligtvis en mobiltelefon ovärderlig och glöm inte att ha en laddare som kan anslutas till bilens tolvvoltsuttag.
Lycka till, trevlig resa och kör försiktigt!
Av Johannes Gardelöf / CNP AB