( M a l a g a – S p a n i e n )
Ford Mondeo föddes en höstdag 1993 och har således precis fyllt tjugoett. I USA innebär åldern att man får spela på casino och det är kanske en av anledningarna till att modellen fått blackjack. Försäljningen slår alla rekord på andra sidan Atlanten och nu återstår det att se om vi européer blir lika begeistrade. Att man får mycket bil för pengarna behöver vi inte bråka om.
1993 bildades EU, Bill Clinton blev USA:s president och parfym utsågs till årets julklapp. Bland det mest spännande på familjebilsfronten var världspremiären av Ford Mondeo och samma år lanserades supersportbilen Aston Martin Vantage. Då var Ford huvudägare till det brittiska varumärket och kunderna rasade över att interiören lånade delar från – Ford Mondeo. Nu är det precis tvärtom…
Ombytta roller
Ford Mondos nya front är inte bara snygg och förförisk, utan även kontroversiell. Aston Martin är inte direkt överförtjusta i att deras grill och främsta identitetsröjare används av sin före detta ägare, då Ford sålde bolaget 2006. De stora 19-tumshjulen ger även sidolinjerna ett elegant utseende och baktill avslutas det hela med dubbla kromade avgasrör. Nya Mondeo är helt enkelt muskulös, sportig och elegant. Inredningen känns däremot mer ”typiskt Ford” och inget negativt med det. Knapparna har en behaglig fingertoppskänsla och komforten är på topp. Svängrummet imponerar och infotainmentsystemet styrs med hjälp av en pekskärm på mittkonsolen. Det går även att tala direkt till systemet, men enbart på engelska. Då räcker det med att säga ”i´m hungry” så guidar navigatorn dig till närmsta matställe.
Kuddkrig i baksätet
Låt nu oss titta närmare på motoralternativen som erbjuds till den provkörda kombimodellen. Inledningsvis gäller två imponerande bensinfyror på 160 respektive 240 hästkrafter samt turbodieslar på 115, 150 respektive 180 hästar. Grundpriset startar från rimliga 253 500 kronor så därmed kanske det finns utrymme för några kryss i tillvalslistan. Missa inte den senaste sensationen: bakre säkerhetsbälten med inbyggda krockkuddar för tvåtusen kronor. Bälteskrockkudden är fem gånger så effektiv som ett ”vanligt” trepunktsbälte och ska framförallt förhindra svåra bröstskador. Men det som imponerar mest upptäcker vi på bergsvägarna norr om Malaga i södra Spanien. Chassit kombinerar skön komfort med livliga köregenskaper på ett helt unikt sätt. Ford Mondeo kommer att göra succé och det behövs. Europadivisionens förlust under 2014 förväntas bli nio miljarder kronor och dagens testbil kommer som en skänk från ovan. Halleluja!
av Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf © CNP AB