( H a m b u r g – T y s k l a n d )
Tjeckernas bästsäljare Skoda Octavia kommer nu i ny kostym redo att ta sig an kuperade landskap och lerig terräng. Fyrhjulsdriften från Haldex gör nya Octavia Scout till en riktig skogsmulle och karossens oömma utseende kantas av robusta stötfångare, skyddslister och plastinklädda hjulhus. Vi är likt scouterna redo för en ordentlig provkörning i tyska Hamburg.
Skoda Octavia Combi har vunnit en rad prestigefulla utmärkelser och nu kommer familjefavoriten i en tuffare förpackning med högre markfrigång. Jämför vi kombin med Scouten så har markfrigången höjts med 3,3 centimeter och mäter nu 17,1. Det är inte speciellt mycket, men räcker faktiskt till.
Tuff och robust
Nya Scout är i botten en Octavia Combi men har begåvats med ett lite ruffare utseende. Profilen känns verkligen muskulös med robusta stötfångare och svarta plastinklädda hjulhus, trösklar och skyddslister. Kontrasterande till det svarta är takrailsen och backspegelkåporna som har aluminiumlook. Inredningen är i stort sett densamma som i Octavia bortsett från ett Scout-emblem i nederkant av ratten och på växelspaksknoppen. Utrymmena är riktigt generösa och här kan du lasta hela 610 liter bagage eller 1 740 som mest om du väljer att fälla baksätet. Tjeckernas fiffiga prylar i form av den dubbelsidiga bagagerumsmattan, varningsväst under förarsätet, skräpkorg i passagerardörren och isskrapan i tanklocket får man även till nya Scout. Dessutom finns säkerhetssystem som automatisk broms, varning vid körfältsbyte, trötthetsvarnare och adaptiv farthållare med avståndshållare till framförvarande bil.
Säker framkomlighet
Tre motoralternativ kommer att finnas till kundernas förfogande, alla turboladdade fyror med start/stopp-teknik. De två dieslarna är på 150 (258 900:-) respektive 184 hästkrafter (284 100:-) samt en bensinare på 180 hästar (264 500:-). Den mindre dieseln har en sexväxlad manuell låda som standard medan den stora oljebrännaren och bensinaren har en sexväxlad automat. Skodan är glädjande nog en riktig arbetshäst och får nu dra upp till två ton. Drivsystemet är det senaste från svenska Haldex och beräknar hela tiden hur kraften mellan fram- och bakaxel ska fördelas för att få en så optimal drivning som möjligt. Annars ligger merparten, upp till 90 procent, på framaxeln vilket ger den bränsleeffektivaste drivningen och dessutom har bilen fått 25 procent bättre grepp. Skoda Octavia Scout är en trevlig bekantskap med förstklassiga utrymmen för både åkande och bagage. Dessutom har bilen säker framkomlighet med fyrhjulsdrift och därmed blir hela begreppet lite som med scoutrörelsen. Alltid redo!
Av Staffan Swedenborg och Jenny Nilsson / © CNP AB