( V ä r m d ö – S t o c k h o l m )
Nya Volvo XC90 tar oss från Kosteröarna till ett vintrigt Idre Fjäll.
Resan fortskrider till ett sommarklätt Österlen vidare mot den bedårande
utsikten vid Lapporten. Storforsen visar upp sig från sin
bästa sida och minuten senare befinner vi oss mitt i Fiby urskog. Det
svenska ursprunget förmedlas med hjälp av ljud, ljus och bild under
världspremiären av nya Volvo XC90. En storsatsning där totalt 75 miljarder
kronor står på spel.
Hur mycket pengar är en miljard? Det kan vara svårt att greppa, men en miljard
är tusen miljoner. Om vi skulle räkna till en miljard nonstop och samtidigt leka
med tanken att varje tal tar i genomsnitt fyra sekunder att uttala så tar det 125 år.
Volvo satsar otroliga 75 miljarder kronor och omsätter vi istället varje krona till en
sekund så motsvarar tiden 2 377 år.
Hammare från Tor
Det är lika imponerande som skräckinjagande siffror som Volvos vd Håkan
Samuelsson presenterar för oss. ”Kan ingen sätta siffrorna i någon form av
perspektiv” säger han och skrattar ängsligt. Det är just det vi gjort. För majoriteten
av alla miljarder har Volvo byggt en ny karossfabrik i Göteborg, tagit fram
en helt ny plattform som kallas SPA och det första rullande resultatet är nya Volvo XC90.
Efter en färgstark show med den senaste 3D-tekniken i gränslandet
mellan virtuellt och verklighet så står den där.
Nya Volvo XC90. Fronten ger ett storartat intryck och även själva kylaremblemet
är nytt, men ändå inte. Inspirationen kommer nämligen ifrån järnloggan
som prydde de allra första bilarna från Hisingen. Vidare har strålkastarna begåvats
med identitetshöjande varselljus som formats efter ett liggande ”T”.
Ljusen kallas för Tors hammare och vid insteget till den sjusitsiga kupén så möts
vi dessutom av en blågul flagga.
Flaggan är snyggt placerad i läderklädselns sidosömn och förmedlar budskapet
”made in Sweden” på ett kristallklart sätt. På tal om kristall så märks
även ursprungslandet på automatlådan som finns med en handgjord växelspak
från Orrefors. Det är så hjärtat smälter på en äkta smålänning. Under huven erbjuds
en rad olika motoralternativ med såväl bensin som diesel. Alla är dock fyrcylindriga
trots att värstingen har det luriga motornamnet T8. Det är helt enkelt
en laddhybrid med en fyra i fronten och en elmotor i baken. ”Motorns effekt på
400 hästkrafter påminner dock om en V8” säger Håkan Samuelsson och tänker
säkert i det tysta på USA. Frågan är nämligen om tricket går
hem hos amerikanarna? Volvo har på tio år mer än halverat sin försäljning i staterna
och nya XC90 måste ändra på detta. Inledningsvis kommer en specialutgåva
av XC90 D5 AWD som kallas ”First Edition” och som enbart tillverkas i 1927
exemplar, vilket symboliserar Volvos födelseår. Priset blir 789 000:- och försäljningen
sker enbart på Volvos hemsida. Under nästa år lanseras även versioner
från 495 000:- och som naturligtvis kan köpas direkt från din återförsäljare.
Heja Sverige!
Av Johannes Gardelöf / © CNP AB