– Vi måste hitta nya grepp för att locka publiken tillbaka till motorsporten. En sådan nyhet är vår satsning på Speed-racing som blir den stora begivenheten under onsdagskvällarna i september, säger Mike Luff, vd på Karlskoga Motorstadion.
Med speedway som grundtanke så körs en individuell serie där alla kör mot alla. Onsdagskvällarna inleds med träning och racen börjar strax efter klockan 17. Tävlingarna beräknas vara avslutade klockan 20.
När det gäller bilar handlar det om så kallade Legend Cars, som är skalenliga kopior av amerikanska 30-talsbilar som drivs av en MC-motor från Yamaha på 140 hästkrafter. Det här ger de lätta legendbilarna goda fartresurser, 0-100 går på under fyra sekunder. Bakaxel och bromsar är hämtade från Toyota Corolla.
Stötdämparna är justerbara i höjd och det finns ett antal olika fjädrar att välja bland. I övrigt finns det justeringsmöjligheter som på vilken normal racervagn som helst.
Dessa tuffa bilar med många detaljer hämtade från fullskaleracingbilar ägs och servas av Bohlin Racing.
MC kommer att köra KTM Challenge i ett mindre upplägg på tre race, där kvällens vinnare går vidare till finalen tillsammans med två av de snabbaste i varje kategori. Det är tre kategorier som kör, först ut är Eliten, sen Rookies och sist Juniorer.
Speedwaymodell
Tävlingarna inleds med fem race Legend Cars sedan tre MC-race, därefter blir det semifinal och finaler. Det hela körs som en serie med poäng som i speedway dock med start på 4,3,2,1,0. MC kör KTM Challenge i ett mindre upplägg på tre race, där kvällens vinnare går vidare till finalen tillsammans med två av de snabbaste i varje kategori. Det är tre kategorier som kör, först ut är eliten, sen rookies och sist juniorer.
Lättillgängligt och publikvänligt
Banan har kvällsbelysning och vi kör fem i taget på vår ”Shorttrackbana” på 1 160 meter. Varje race körs i fyra varv.
– Det blir lättillgängligt för publiken som betalar i grinden och sedan kan man köra ända in i depån och ta plats på läktarna, fortsätter Mike Luff, som raggat ihop ett intressant startfält.
Janne ”Flash” Nilsson gör comeback, Ishockeykämpen Emil Kåberg, som sysslat med rally är ett annat dragplåster precis som de tidigare MC-specialisterna Lasse Carlbark och Cralle Lindholm. Daniel Haglöf som vi sett i STCC är en stark utmanare. I MC-klassen är Christer Miinin det stora hemmahoppet.
– Välkomna till ett nytt spännande koncept med snabba race och tuff racing, avslutar Mike Luff.
Av Anders Björklund