( A k r o p o l i s – G r e k l a n d)
Vart firar man en äventyrslysten tjugoåring som dyrkas likt en gud i klassen? Tja, naturligtvis där gudarna hör hemma – på Akropolis i Grekland. Men det blir inget lugnt och sansat firande, utan vi tar med oss födelsedagsbarnet på den ökända rallysträckan som ingår i Akropolisrallyt. Häng med på ett tufft, skitigt, kittlande och vackert äventyr med Toyota RAV4.
Det finns mycket att fira just nu om man heter Toyota. RAV4 fyller tjugo år och det uppmärksammas över hela Europa med specialversionen ”20th Anniversary” – utom i Sverige. Här kallas jubilaren ”Edition 50” då man istället firar att det är ett halvt sekel sedan varumärket hittade till Sverige. Året var 1964 och Toyota Crown fick de första kunderna att hosta upp 16 900 kronor.
Ur led är tiden
Akropolisklippan höjer sig majestätiskt över den grekiska huvudstaden och templet Parthenon är faktiskt världsberömt i bilkretsar. Marmortemplet är nämligen inspirationskälla till Rolls-Royce legendariska kylargrill och denna gudabenådade plats utgör starten för vårt egna lilla Akropolisrally. Toyota RAV4 är nu inne på fjärde generationen och utseendet liksom skriker ut: ”jag är robust och stryktålig”. Det känns naturligtvis tryggt när vi ska bestiga bergstoppar så höga att enbart molnen gör oss sällskap. Vår jubileumsmodell är fullsmetad med standardutrustning såsom backkamera, elektrisk baklucka, luftkonditionering, pekskärm och 18-tumsfälgar. Det vi saknar är en hederlig analog klocka då bäst-före-datumet för den digitala 12-timmarsklockan känns passerat. Ett extra plus i kanten ger vi istället till dörrarna som omsluter trösklarna, vilket gör att byxorna inte blir skitiga.
Listig som en RAV
Toyota RAV4 Edition 50 erbjuds med fyrcylindriga motorer: en bensinare på 151 hästkrafter (270 800:-) samt turbodieslar på 124 (289 800:-) eller 150 hästar (303 800:-). Vårt äventyr genomfördes tillsammans med den minsta dieseln och allt gick som smort trots den tuffa miljön. En lättarbetad sexväxlad manuell låda är standard tillika elektromagnetisk fyrhjulsdrift. Arbetsprincipen är liksom tidigare framhjulsdrift vid normal körning men hamnar föraren i klistret så skickas kraften vidare till bakhjulen. Man kan även låsa kraften 50/50 mellan axlarna, vilket fungerar upp till 40 km/h sedan återgår systemet till framhjulsdrift. Det blev ett tufft firande av tjugoåringen och efter ett par dagar i Akropolisrallyts hjulspår så har vår RAV4 bevisat att den tål och gillar tuffa tag. Naturligtvis spöade vi inte de gamla fartgudarna Carlos Sainz, Colin McRae eller Stig Blomqvist, men vi tog oss till målgången i Trikala med enbart en punktering i bagaget. Bilen som är listig som en RAV inger respekt!
Av Johannes Gardelöf och Staffan Swedenborg / © CNP AB