( H u l t s f r e d )
Det är lätt att få ”diamantfeber” i Mitsubishi L200 – ändå bjuder inte modellen på mycket glitter och glamour. Däremot är den välslipade pickupen ovärderlig när det gäller försäljningen. Allt fler väljer att köra flakbil och förra året såldes totalt 16 495 L200 i Europa. Flakbilen är alltså en liten ”diamant” – precis vad Mitsubishi betyder på japanska. Frågan är om arbetsbilen funkar lika briljant till vardags?
Egentligen har vi Mitsubishi L200 att tacka för mycket – speciellt när höststormarna drar in över landet. Vipps knäcks träden som tändstickor, högspänningsledningarna träffas, allt blir nattsvart och folket börjar huttra i sina stugor. Linjearbetarna får kämpa mot vädrets makter och till sin hjälp har nästan alla kraftbolag Mitsubishi L200 och anledningen är enkel. Bilen är nämligen en robust och oöm kämpe.
Sträckseger i baksätet
Plötsligt hörs toner av massivt dieselknatter och några sekunder senare uppenbarar sig en pickup. Men det är ingen stor och stöddig amerikansk gaphals. Nej, det här är en försynt japan som rullar mjukt på vägen, som är bekväm i storstan och tuff i terrängen. Därmed behöver du inte välja mellan familjebil, livsstilsbil och lastbil – Mitsubishi L200 Double Cab är nämligen allt på en och samma gång. Interiören är exempelvis funktionell och det går inte att missa att bilen har sina rötter i den uppåtgående solens land. Det är tvättäkta plast så långt ögat når, men inte bryr sig ägarna om sådana petitesser? Framstolarna har generösa inställningsmöjligheter och det är lätt att hitta en bekväm körställning. Även storväxta truckers i baksätet får plats utan att ha knäna uppe vid hakan.
Ingen höskrinda
Om man kollar upp ”pickup” i svenska akademins ordlista så betyder det “liten lastbil“ och dagens testvagn skäms inte för sig. Det täckta aluminiumflaket mäter 1,5 meter på både längden och bredden, dessutom får du frakta närmare 850 kilo därpå. Men glöm för guds skull inte att surra fast lasten ordentligt. Oljebrännaren har nämligen fintrimmats och effekten är 178 hästkrafter samtidigt som vridmomentet har ökat till 350 Newtonmeter. Den som vågar och vill kan därmed pressa pickisen till 175 km/h – men det är ingen upphetsande upplevelse eftersom grunden är ett lastbilschassi med 21 centimeters markfrigång. Däremot kan vi rekommendera ett äventyrssafari tillsammans med familjen. Inkopplingsbar fyrhjulsdrift med lågväxel och diffspärr är nämligen standard. Mitsubishi L200 Double Cab är den perfekta machobilen för dig som klipper lilla radhustäppan med åkgräsklippare. Med andra ord, inte så lite överkurs…
Av Johannes Gardelöf / © CNP AB