Torbjörn Andersson har gjort om och gjort rätt.
På tidigt 80-tal byggde Torbjörn Andersson om en Chevrolet Impala SS av årsmodell 1965 åt en kompis.
– Vi taksänkte den och stylade om fram- och bakänden av bilen. Tyvärr jobbade vi kanske med mer entusiasm än kunskap, så resultatet blev både bra och dåligt. Taksänkningen lyckades vi väldigt bra med, medan andra förändringar blev mindre lyckade.
Efter några års användande blev bilen sedan stående på en loge i Noratrakten i nästan 20 år och blev ganska omilt behandlad.
– 2006 fick jag chansen att köpa tillbaka bilen och hade då som mål att förbättra det, som inte blev bra förra gången jag lade min hand på Impalan. Vad jag skulle göra visste jag inte riktigt då, men lösningarna har växt fram efter hand.
Torbjörn vill att bilen ska vara ombyggd, men inte enligt den vanliga customstilen.
– Den ska få en egen stil, men med varsam ombyggnad, och eftersom jag vill att det ska bli snyggt, kan jag väl säga att jag lagt hundratals timmar på sådant som blivit misslyckat och behövt göras om. Det är svårt för en amatör att tävla med designutbildade bilstylare, så det har tagit tid.
Ett exempel på sådant som krävt mycket funderande och ändrande är fronten.
– Vid första ombyggnaden förlängde vi bilen fram och bak. Det såg inte snyggt ut, så nu i den andra omgången tänkte jag mycket på vad som skulle göras annorlunda i bilens front. Till slut kom jag på att om jag förlängt bak, behöver jag förkorta fram, för att behålla bra proportioner och nu tror jag faktiskt att jag fått till det.
Dessutom var väl vår lösning på grill inte den snyggaste, nu blir det en mer sparsmakad grill, som ska pryda Chevan.
När Torbjörn köpte bilen fanns varken motor eller växellåda i bilen, så en Cheva-Van fick stå med drivlinan. En något modernare motorvariant än originalet. För den invigde så talar vi om en 350 V8.
Just nu är bilen lackad och det stora arbete som återstår är inredningen. Därför återkommer MNytt fram mot vårkanten, då vi presenterar ett helt färdigt projekt.
Text & bild: Anders Björklund
Klicka på bilderna om du önskar se dem större…
Slutlig ombyggnationen av front.
Hela fronten kortad/tillbakadragen ca 8 cm.
Allt inklusive ljus och kofångare.
Skissning av rekonstruktion av bakskärm.
Runda linjerna framhävs.
Hur blir den i färdigt skick… fortsättning följer 19 oktober 2014!