Second hand-marknaden växer allt mer. Av en ny rapport från Svensk Handel framgår att tillväxten för second hand varit drygt tre gånger så stor som tillväxten för den traditionella handeln de senaste åren. Framöver förväntas andrahandsmarknaden fortsätta växa både sett till omsättning och marknadsandel.
Enligt rapporten Läget i Handeln från Svensk Handel beräknas second hand-marknaden 2024 omsätta 18 miljarder kronor, en siffra som bedöms öka till omkring 50 miljarder 2034. Under de senaste åren har second hand sett en betydligt högre tillväxt än den traditionella handeln med en genomsnittlig årlig tillväxt på 11,7% under åren 2016-2022 (att jämföra med 3,7% för traditionell handel). En rad faktorer bedöms ligga till grund för begagnatmarknadens snabba tillväxt. Dels handlar det om ökad medvetenhet om hållbarhetsfrågor, dels om att det utvecklats nya plattformar för handeln med second hand-varor men det finns också ekonomiska aspekter såsom lågkonjunktur och höjda räntor som påverkat hushållens köpkraft och fått många att blicka mot den generellt sett billigare second hand-marknaden. Rapporten lyfter också fram förändrade attityder där det för några decennier sedan sågs ner på att handla begagnade kläder medan det i dag snarare är trendigt. Många ser också second hand-marknaden som en möjlighet att hitta unika föremål.
Den kategori med störst försäljningsvolym är mode, hela 49% av alla som handlar second hand under en månad handlar modevaror. Därefter följer möbler och inredning (35%), böcker, tidningar med mera (28%), barnartiklar och leksaker (22%) samt hemelektronik (10%). Vilka kategorier som är populärast skiljer sig dock mellan olika grupper. Exempelvis har 61% av de kvinnor som handlar second hand under en månad handlat modevaror, medan bara 27% av männen gjort det. Den populäraste kategorin hos män är istället böcker, vinylskivor, serietidningar med mera som 32% av de begagnathandlande männen slagit till på.
Second hand-marknaden växer i alla åldersgrupper men tillväxten drivs främst av unga konsumenter. I genomsnitt handlar 27% av befolkningen second hand under en månad, att jämfört med 39% i åldersgruppen 18-29 år. Det är också en större andel av kvinnorna (33%) än männen (21%) som handlar begagnat.
Som ovan nämnt förväntas begagnatmarknaden fortsätta växa de kommande åren, både sett till omsättning och marknadsandel. I dag har second hand-marknaden en andel på 3% av marknaden för sällanköpsvaror, vilket till 2034 beräknas växa till 7%. Framförallt kommer andelen second hand i modehandeln fortsätta växa. Här ser man under nämnda tioårsperiod en ökning från sju till 17% i marknadsandel, och en omsättning som växer från 5,5 miljarder till 20 miljarder per år (vilket alltså är mer än vad hela second hand-marknaden omsätter i dag).
Att handla second hand kan i någon mån ses som en trend, men det är i så fall en trend som är här för att stanna.
Text: Nicklas Remmegård