Helgtips v. 19

Ännu en efterlängtad helg är snart kommen, och traditionsenligt såhär på fredagsförmiddagen fyrar vi av ett knippe kultur- och nöjestips inför helgen.

LÄSNING I veckan publicerade forskaren Daniel Johansson en studie av streamingekonomin där han sammanställt alla svenska artister med minst en miljon strömningar på Spotify, samt analyserat hur strömningarna fördelar sig. Bilden som framträder är i vissa delar överraskande, det är många av de 2000 mest strömmade artisterna du antagligen aldrig hört talas om, och motsäger i någon mån den etablerade ”sanningen” att ersättningarna från streaming gör det omöjligt att livnära sig som artist. Inte minst de simuleringar utifrån hur olika avtal mellan artister och skivbolag kan se ut och hur det påverkar vilken ersättning som i slutändan når artisten är ett värdefullt bidrag för att sprida kunskap om och förståelse för hur musikbranschens streamingekonomi fungerar.

Johansson presenterar studien i en sammanfattande krönika på musikindustrin.se, där den som så önskar också hittar en länk till hela papperet såväl som en lista över de 2000 mest strömmade svenska artisterna under åren 2008-2022, antalet streams och en uppskattning hur stora utbetalningar detta genererat från Spotify.

Det kan verka mastigt vid första anblick, men är spännande och nödvändig läsning för alla som har minsta intresse för musikbranschen.

Länk: Vem tjänar vad på Spotify?

MUSIK I helgen är det som bekant dags för finalen av Eurovision Song Contest. Trots att tävlingen som regel, och av vad vi sett hittills även i år, består till minst 95% närmast outhärdligt dåliga låtar, att fel låt nästan alltid vinner och att pausunderhållningen brukar innehålla en större dos dramatisk trumma än som är nyttigt är det hela ganska oemotståndligt. Galenskapen och spektaklet, allt det gräsliga. Det är bara här vi får se surrealistiska moldaviska folkpoprave, älskvärda kroatiska bisarrfester eller, för den delen, finsk dansbands-EBM.

Ingen vinnarlåt har dock varit eller kommer någonsin vara bättre France Galls ljuvliga Poupée de cire, poupée de son som sopade hem segern för Luxemburg 1965 och rent objektivt är en av tidernas absolut bästa poplåtar. Det leder mig in på vad som egentligen är tipset (nej, inte ens jag är så självgod att jag tror att någon behöver blir tipsad om ESC). För några veckor sedan nämnde jag skivbolaget Ace och samlingen She Came From Hungary med ett urval ganska lysande ungersk 60-talspop. För den som liksom jag är svag för ovan nämnda vinnarbidrag vill jag här ta tillfället i akt att lyfta fram samma bolags båda samlingsskivor C’est Chic! French girl singers of the 1960s och dess uppföljare Tres Chic! More french girl singers of the 1960s.De utgör en mer än utmärkt introduktion till den franska 60-talsmusik som kallas yé-yé och inom vilken just France Gall var en av de starkast lysande stjärnorna. Här finns välkända låtar som Françoise Hardys Comment te dire adieu likväl som ett helt koppel mer svåråtkomliga pärlor. Elegant popmusik som gjord för en solig vårdag.

FILM Vi gör väl som vanligt och avslutar med en film? Sydkoreanska actionthrillern The Gangster, The Cop, The Devil visades på SVT förra helgen och finns nu på SVT Play till och med 4 juni. En seriemördare som hittar sina offer genom att köra på dem lätt bakifrån och sedan attackera när de kliver ur bilen gör misstaget att ge sig på en högt uppsatt gangsterboss. Det leder till att bossen och en ambitiös polis som har svårt att få gehör för teorin att en seriemördare är i farten slår sig samman i en jakt efter mördaren. En jakt som vävs samman med konflikter i den undre världen. Inget mästerverk, men en spännande, fartfylld historia med både en och två mer eller mindre oväntade vändningar i intrigen. Perfekt för en filmkväll i soffan.

Nicklas Remmegård