Tony Tingström bakom bardisken i Gammelbackas egen pub.

Gammelbacka lanserar must från Karlskoga

Gammelbacka Bryggeri har med ett brett utbud av olika öl blivit ett välbekant namn för ölälskare. Nu lanseras en must från bryggeriet i Karlskoga.

Sedan Gammelbacka för snart sex år sedan lanserade sitt första öl – en pilsner – har ett flertal sorter tillkommit, och i dag har man 13 öl av olika typer och stilar i sortimentet.
– Alla sorter finns inte på Systembolaget, men här finns de, säger Tony Tingström med en gest mot öltapparna bakom bardisken på den välbesökta pub man har i anslutning till bryggeriet.

I nämnda pub, som är öppen varje fredag och inte sällan för evenemang på lördagar, satsar man mycket på lokal mat. Färsen till de populära högrevsburgarna maler man själva av kött från Lämås, brödet kommer från Nettans Lilla Hembageri, och dressingar och såser lagar man själva från grunden.

Utöver ölen gör man även gin, och en nyhet är att man nu också bryggt sin egen must. Den fick smygpremiär på skyltsöndagen då man stod på torget och grillade korv och burgare, och många av de som då smakade på musten ville köpa med sig hem direkt. Lanseringen i butik dröjer dock något, men tanken är att flaskorna ska släppas före jul.
– Vi ska se till att Karlskogaborna kan köpa Gammelbackamust till julafton, ler Tony.

Tanken på en egen must har funnits länge, men det är först med investeringen i en ny tappningsmaskin det blivit genomförbart. Tidigare har tappningen krävt en relativt stor manuell insats, men den nya maskinen är automatisk vilket gör tappningen snabbare och  smidigare.
– Det gav möjligheten att nu jädrar gör vi musten.

Planer och idéer för framtiden finns det gott om, men hur, när och var de blir verklighet återstår att se. Närmst i tid när julborden är avklarade och musten lanserad är att man framåt vårkanten släpper en ny öl.
– Den heter Västkust, berättar Tony, ett öl i west coast pale ale-stil.

Text & foto: Nicklas Remmegård