Nu finns chansen för en ny generation att upptäcka Karlstad-Örjans. En samling med inspelningar från 80-talet finns numera på Spotify under titeln Vi håller Sverige dansande 1984-1987.
– Det är roligt att musiken lever kvar, säger bandets gitarrist och sångare Leif Andersson.
Utöver singeln Angel in Blue finns här svensktoppshitsen Evelyn och Älskling, förlåt mig – den senare etta på svensktoppen sina sista sex veckor innan den åkte ur till följd av den tidens gräns på max tio veckor på listan – i nyinspelningar. Liksom Lillemors drömmar, som enligt vad Leif fått berättat för sig under en period var den mest önskade låten på Cityradion.
Under åren som aktiva, man började spela på heltid 1973 och fortsatte ända till hösten -89, spelade Karlstad-Örjans in 12 LP-skivor för en handfull olika skivbolag. Nu är det Jan Warnqvist som tagit initiativ till att göra inspelningarna de gjorde för hans skivbolag WTM under 80-talet tillgängliga för streaming.
– Ska det vara nödvändigt, vad har vi för glädje av det, frågade jag, säger Leif med ett skratt när han berättar om samtalet där förslaget kom på tal.
Han beskriver 70-talet som magiskt, som att man kunde vara ute och spela hur mycket som helst. Ofta åkte man iväg på tisdagen och var hemma igen först på söndag. Faktum är att Karlstad-Örjans är det band som spelat näst flest gånger på klassiska Sandgrund i Karlstad.
– I boken om Sandgrund sade jag att vi spelat där 102 gånger, men det är 103 kom jag på sedan, ler Leif. Det är bara Sven-Ingvars som spelat fler gånger.
Sin sista konsert gjorde Karlstad-Örjans när de gjorde en bejublad men tillfällig comeback på en nostalgigala 2015. Därefter har batteristen Per-Erik Asp, som tillsammans med Leif och basisten Stig Sandberg var med från starten, gått bort och några fler spelningar blir det därför inte.
– Det är Per-Erik som sjunger på de flesta av låtarna som är ute nu, så det känns kul.
Text: Nicklas Remmegård. Foto: Leif Andersson