Det säljs fler elbilar än någonsin och majoriteten av våra riksdagspartier vill förbjuda förbränningsmotorer 2030. Mörka orosmoln börjar dock torna upp sig i horisonten med skyhöga elpriser som riskerar kortsluta försäljningen. Alla elbilsägare kör på svindlande serpentinvägar mellan hopp och förtvivlan. Är man inte orolig för elräkningarna så är det i stället risken för att delar av elnätet kan släckas ner i vinter. Här är 10 frågor och svar som förhoppningsvis rätar ut dina frågetecken.
Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB
1. Hur mycket kostar det att ladda elbilen hemma?
Här spelar en rad olika faktorer in – men i grunden handlar det om vad du betalar för elen och hur stort batteri din elbil har. Låt oss göra ett enkelt räkneexempel: elområde fyra hade ett rörligt pris på fyra kronor per kWh inklusive moms under augusti och så säger vi att din elbil har ett batteri på 100 kWh. Det kostar alltså 400 kronor att ladda din elbil från noll till hundra procent. Stockholms Handelskammare förutspår att elprisområde 3 kommer att ha ett rörligt snittpris på runt sju kronor per kilowattimme under januari 2023 och därmed kostar det 700 kronor att ladda din elbil.
2. Hur mycket kostar det att ladda elbilen vid snabbladdare?
Behöver du snabbladda så är ett gott råd att kolla upp priset först! För precis som vid pumpen kan det skilja en hel del mellan olika aktörer och ett stort problem är att det sällan framgår vad en kilowattimme kostar. Vissa laddstationer tar dessutom inte kontokort utan det krävs antingen en mobilapp eller ett abonnemang. Ett stalltips är att alltid kolla upp kostanden hos olika kedjor innan du reser för att undvika ockerpriser.
3. När ska jag ladda min elbil med tanke på elpriset?
Det är en fråga som besvaras med hjälp av om du har rörligt eller fast elpris. Alla lyckostar med bundna avtal behöver ju inte bry sig alls. Har du däremot ett rörligt abonnemang så är det baserat på antingen medelkostnaden per månad eller spotpris per timme. Om du har ett vanligt rörligt avtal så har det rent ekonomiskt ingen betydelse när på dygnet elen används eftersom priset baseras på det genomsnittliga spotpriset för alla timmar i månaden.
4. Många elbilsägare talar om timprisavtal, vad är det?
En trend som allt fler hakar på är timprisavtal, vilket innebär att man betalar för spotpriset timme för timme. Därmed måste man hänga med i svängarna och verkligen hålla järnkoll på när elpriset är som billigast. Det finns pengar att spara med ett timprisavtal men du måste vara beredd att anpassa din elförbrukning – annars skjuter man sig själv i foten. Den nordiska elbörsen heter Nord Pool och de aktuella timpriserna publiceras klockan 14.15 en dag i förväg.
5. Blir det dyrare att köra elbil än bensinbil i vinter?
Mycket talar för att det faktiskt blir så eftersom bensinpriset sjunker samtidigt som elpriset höjs. De flesta elbilar drar i genomsnitt två till tre kilowattimmar milen under vinterhalvåret eftersom rullmotståndet är högre och energin behövs för att värma upp kupén. Tar vi ett snittpris på förutspådda sju kronor kilowatten i södra Sverige så hamnar milkostnaden på 14 till 21 kronor. Med dagens bensinpris kostar motsvarande bensinbil runt 10 till 12 kronor milen. Det här är som sagt svårt att sia om men siffrorna ger en fingervisning om läget.
6. Kan elnätet verkligen släckas ner i vinter?
Svenska Kraftnät, som ansvarar för stamnätet, har flaggat för att man kan behöva stänga ner delar av elnätet i vinter eftersom strömmen helt enkelt inte räcker. Det är främst i södra Sverige risken är som störst och just nu förbereder sig Svenska Kraftnät för värsta scenariot. Kommuner, regioner och länsstyrelser har redan tagit fram underlag över vilka verksamheter som behöver prioriteras i ett krisläge. Det rör sig om kontrollerade strömavbrott och frånkopplingen sker inte på enskilda anläggningar utan på ledningsnivå.
7. Är det en bra idé att ladda med hjälp av ett dieselkraftverk?
Nöden har ingen lag men här snackar vi om att ändamålen helgar medlen. Ur miljösynpunkt är det här helt befängt men rent ekonomiskt kan det faktiskt bli billigare att ladda med hjälp av ett portabelt dieselkraftverk än från elnätet i vinter. För varje producerad kilowattimme går det åt 0,20 liter diesel och med ett literpris på 24 kronor så kostar en kilowatt 4,80. Om elpriset i januari 2023 hamnar på sju kronor per kWh så blir det alltså rejält mycket billigare att ladda med hjälp av den hemmagjorda fulelen.
8. Batteriet är helt urladdat, går det att bogsera min elbil?
Nej, elbilar ska varken knuffas eller bogseras. Det är till och med förbjudet eftersom risken är stor för överhettning och i värsta fall kan batterierna börja brinna. Därför är det extremt viktigt att alla elbilsägare läser sin manual. Tesla-ägare får exempelvis skjuta sin elbil för hand i maximalt tio meter och om du trotsar detta gäller inte garantin. Utgå alltid från att din elbil ska transporteras på ett flak så är du på den säkra sidan.
9. Kommer elkrisen att drabba våra utryckningsfordon?
Vi lever redan i ett sårbart samhälle och att förlita sig på eldrivna utryckningsfordon är som att spela rysk roulette. Därför kommer det att dröja länge innan främst brandbilar och ambulanser förlitar sig på elektricitet då man jobbar med livräddande insatser. Först ut i blåljusgruppen blir polisen men det rör sig ändå om tidigast år 2028. Den senaste upphandlingen gjordes 2020 och då beställdes 2200 polisbilar med förbränningsmotorer eftersom inget anbud gällande elbilar levde upp till myndighetens krav på lastvikt och räckvidd.
10. Vad kommer att hända med elbilsförsäljningen?
Ursäkta, men vem drog ur sladden? Om våra värsta farhågor besannas så ser det mörkt ut på elbilsfronten och flera tyska bildirektörer varnar redan för konsekvenserna av de höga elpriserna i Europa. Att köpa en ny elbil är fortfarande betydligt dyrare än att köpa en motsvarande bensinare och köpargumentet har främst varit det låga milpriset. Den kalkylen är på god väg att spricka och därmed krävs krafttag från våra politiker för att inte elbilsförsäljningen ska kortslutas.