Senaste nytt
Alla tiders racermaskiner visar upp sig.

Alla tiders racermaskiner vid Velodromloppet

Nordens största historiska biltävling Velodromloppet går av stapeln helgen före midsommar 18-19 juni 2022.

Sedan tolv år tillbaka körs en uppvisning med historiska racer och tävlingsmotorcyklar kallad ”Alla Tiders Racermaskiner”. Det är en uppvisning utan något som helst tävlingsinslag där racer och tävlingsmotorcyklar från alla tider och tidseror framförs samtidigt på banan. 
Där finns allt från 50 kubiks GP racers till 500 kubiks racermaskiner både två och fyrtakt, allt i från 1920-talet och framåt. Även modernare superbike-maskiner såsom Hondas ikoniska RC30 samt den lika ovanliga Yamahas OW01 finns att beskåda. 
Att kunna se så här många maskiner av olika klasser och årgång framföras på bana är även med internationella mått ovanligt. 
Vi kommer att kunna se bland andra Norton Manx som var ryggraden i 350- och 500cc-klassen under 1950-talet och början av 1960-talet fram till de modernare Suzuki RG samt Yamaha TZ tvåtakts 500ccs maskinerna av betydligt modernare snitt. Det kommer finnas 125cc MBA och Honda RS- GP racers både i depån och på banan.

Många racinganekdoter

Passa på att njuta av en fantastisk syn och ljudupplevelse. Maskinerna står parkerade nere i depån så passa på att gå ner och kika på dem och prata med förarna som gärna berättar om dem samt har många racinganekdoter att berätta.

Uppvisningen har under åren gästats av många gamla skandinaviska storstjärnor till exempel Börje Jansson som hörde till den absoluta världseliten under senare delen av 1960-talet och under det tidiga 1970-talet med  bland annat fyra Grand Prix segrar. Vi har även med Peter Sjöström, flerfaldig svensk mästare och världens kanske absolut bästa privatförare i 500 VM i början av 1980-talet, Bosse Granath roadracinglegendar som bland annat blev femma i 500cc VM under tidigt 1970-tal, för att nämna några. 

Storstjärna

Till 2022 kommer uppvisningen gästas av den internationella storstjärnan Steve Parrish från England. 

Steve som var toppförare i 500 kubiks-VM under senare delen av 1970-talet och fabriksförare i Suzuki-teamet tillsammans med Barry Sheene, som var världsmästare i 500 VM 1976 och 1977. Steve och Barry blev mycket goda vänner även privat och historier om deras spektakulära upptåg och äventyr både på och utanför banan är legendariska.

Genom Barry blev Steve god vän med George Harrison i The Beatles som också sponsrade Steve en tid genom sitt skivbolag Harrisongs. Historien säger att Steve, som just blivit arbetslös efter att ha sagts upp från Suzukis officiella fabriksteam, blev ombedd att komma till George Harrisons kontor i London. George hade hört att Steve behövde lite hjälp med  bidrag till däck och motorcykel inför kommande säsong. Då han kom ut från Harrison så hade han 55 000 pund på fickan och kunde finansiera ett helt eget team för en komplett VM-säsong 1978.

Någon VM-titel på två hjul blev det aldrig för Steve men otaliga topplaceringar och  stora framgångar följde både i VM och på den farliga landsvägsbanan Isle of Man. Lägg därtill ett antal brittiska mästerskapstitlar på den redan digra meritlistan.

1978 körde Steve för första gången på Gelleråsen i Karlskoga under det svenska GP:et, då som privatförare stöttad av Harrisongs och Mahaka Skateboards.

1979 placerade han sig på femte plats vid deltävlingen i Karlskoga och då åter som fullfjädrad fabriksförare jämte förre världmästaren den karismatiske Barry Sheene.

Trappade ner

Karriären ”trappades ned” med superbikeracing i England för Yamaha en roll som övergick till teamchef för Loctite-Yamaha.

Barry Sheene som var en riktig superstar och känd över hela jordklotet hade genom sponsorkontrakt goda kontakter med DAF Trucks som ville att han skulle synas i en ny tävlingsform Truck racing. Barry ville gärna ha med Steve i premiärtävlingen och Steve var inte sen att nappa på erbjudandet och efter att ha övertygat Mercedes om att han var en van lastbilschaufför lycka­des han få loss en Mercedes lastbil. Sanningen var att han aldrig kört en liknande lastbil än mindre kört någon på bana. Debuten blev dock lyckad och Steve lyckades slå Barry och placerade sig i toppen och därmed var en ny karriär startad.

Det blev till sist fem Europa Mästerskapstitlar (inofficiella VM) som fabriksförare för Mercedes. 

Steve har dock aldrig saktat ner på farten. Efter tävlingskarriären och till viss del även under Truckracingåren blev han expertkommentator på BBC satt för att bevaka Moto GP samt Superbike VM, en roll han hade under många år och även till viss del idag är aktiv inom. Numera reser han runt på några olika event per år som hedersgäst och deltar i uppvisningskörningar så som denna på Gelleråsen Arena en av Sveriges finaste och mest kompletta anläggningar för racing på två och fyra hjul, så passa på att komma och se och träffa en levande motorsportlegend! 

Text: Lars Johansson