VÄrdcentralen i Storfors Àr omtyckt och personalen jobbar hÄrt för att uppfylla vÄrdgarantin. PÄ bilden; Pernilla Skoog, Lena SvÀrd, Viviann Jakobsson, enhetschef Marina Johansson, Camilla Pettersson och Irene Granfelt.

Storfors vÄrdcentral bÀst i VÀrmland

Storfors har VÀrmlands bÀsta vÄrdcentral, Ätminstone nÀr det gÀller telefontillgÀnglighet. Det visar siffror frÄn Sveriges kommuner och regioner, SKR.

Enligt SKRs sammanstÀllning för vÄren 2021 besvaras 91 procent av alla telefonsamtal till Storfors vÄrdcentral. Tillsammans med Molkoms vÄrdcentral Àr detta bÀst i lÀnet. Grannkommunerna Filipstad respektive Kristinehamn ligger exempelvis pÄ 79 respektive 73 procent medan sÀmsta siffran i lÀnet Àr 48 procent.
– I Storfors har vi en otroligt lösningsfokuserad personal. Vi har jobbat hĂ„rt pĂ„ att fĂ„ en hög tillgĂ€nglighet, sĂ€ger enhetschef Marina Johansson.

Och antalet listade patienter kanske talar för sig sjÀlv. Kommunen har 3938 invÄnare och 3840 personer Àr listade i Storfors.
– Det Ă€r ganska lĂ€tt att fĂ„ tider hos oss och vi har en stabil personalsituation med erfaren personal. Vi har kĂ€nslan att vi Ă€r uppskattade av invĂ„narna, sĂ€ger hon.

VÄrdcentralens fasta lÀkare heter Olof Larsson och han har sÀllskap av hyrlÀkare som jobbar kontinuerligt i Storfors.
– Vi har haft tur och har hyrlĂ€kare som jobbar Ă„terkommande, sĂ€ger Marina.

Även nĂ€r det gĂ€ller att fĂ„ en lĂ€kartid sticker Storfors ut pĂ„ ett bra sĂ€tt i statistiken.
HÀr har exempelvis 87 procent fÄtt en tid inom 0 till 3 dagar under september mÄnad, att jÀmföra med genomsnittet pÄ 73 procent för hela lÀnet.

I Storfors jobbar, förutom lÀkarna, tre sjuksköterskor, tvÄ undersköterskor, en fotvÄrdsspecialist och ett antal vÄrdadministratörer. Under senhösten Àr ocksÄ en ny kurator och ny psykolog pÄ vÀg in.
– Vi har en otroligt god stĂ€mning hĂ€r pĂ„ arbetsplatsen, sĂ€ger Marina. Hon har tidigare varit bitrĂ€dande enhetschef men gick formellt in som enhetschef frĂ„n halvĂ„rsskiftet 2021.

Den goda stÀmningen, samarbetsviljan och förmÄgan att hitta lösningar har ocksÄ hjÀlpt till att skapa en bra vÄrd och arbetsmiljö under pandemin.
– Vi skapade snabbt en egen ingĂ„ng för personer med infektionssymtom och det Ă€r nog nĂ„got som kommer att leva kvar, sĂ€ger Marina.

Även idag gĂ„r den som har symtom pĂ„ förkylning eller annan infektion in frĂ„n baksidan av vĂ„rdcentralen. Skyltningen Ă€r tydlig sĂ„ att det Ă€r lĂ€tt att hitta.

Personalen har vant sig vid att jobba med visir och munskydd.
– Till en början var det tufft och ovant men nu har det blivit det nya normala. Det kĂ€nns tryggt bĂ„de för oss och patienterna, sĂ€ger sjuksköterskan Lena SvĂ€rd.

PÄ vÄrdcentralen finns ocksÄ finsamprojektet Nyckeln dÀr Camilla Pettersson möter de personer som stÄr allra lÀngst frÄn arbetsmarknaden. Man kan sjÀlv ansöka om att fÄ delta, men hon fÄr ocksÄ remisser frÄn exempelvis kommunens arbetsmarknadsenhet.
– Jag hjĂ€lper till med att fĂ„ ett samlat grepp omkring en person för att se hur man kan gĂ„ vidare och sĂ€kerstĂ€lla att personen fĂ„r hjĂ€lp för bĂ„de fysisk och psykisk ohĂ€lsa, sĂ€ger hon, och berĂ€ttar att projektet Ă€r bĂ„de vĂ€lbehövligt och lyckat.  

Text & foto: Eva Wiklund