Precis som i våras domineras höstens inredningstrender av naturen samt av mjuka färger och en känsla av hemtrevlig mysighet. Däremot vill vi i höst ha något mörkare färgtoner och något mindre pasteller.
Det ska vara mjuk belysning som ger en ombonad känsla.
Formex lyfter i sin trendguide för hösten fram att krukväxter blivit allt mer populärt, och under hösten spår man att färgskalorna kommer domineras av gröna nyanser ihop med naturtoner.
Hösten 2021 handlar dock inte enbart om naturen, utan även om lugn och längtan efter lättsinne. I nämnda trendguide har identifieras tre trendteman för hösten och vintern.
Emotion of nature som bygger just på inspiration från och längtan till naturen, Sound of silence som har ett mer urbant präglat uttryck som likväl förmedlar en avskalad lugn känsla, samt Time for seduction som är modernt romantisk, med färger åt det röda hållet som uttrycker en längtan av att ge sig hän och drar formmässig inspiration från 1920-talets swedish grace.
Inredning och design är möbler, föremål, färger, men det är också en spegel av sin tid. En trend kännetecknar inte bara en viss epok, den säger också något om vilka vi är och de värderingar vi som samhälle och individer bär. Alla tre stilarna har således sin grund i samtidens turbulens med pandemi, klimatförändringar och politisk instabilitet runt om i världen. De uttrycker en längtan efter lugnet, efter naturen, efter passion och att få ge sig hän. De speglar såväl pandemiårets längtan från staden som den uppdämda längtan efter dekadens och glädje som blivit dess följd.
Av samma skäl är hållbarhet fortsatt i ropet. Trendexperten Jan Rundgren lyfter i ett Formex Talks exempelvis fram vikten av att köpa sådant man verkligen tycker om, och att han själv gärna väljer föremål han kommer kunna ha resten av livet.
– Tyckte jag om det för tio år sedan kommer jag tycka om det om tio år igen.
Han menar vidare att gult är en av höstens trendfärger. Framförallt, menar han, är det en färg som går bra ihop med de gråskalor som dominerar den mer urbana trendriktningen och som gör sig bra i en grafisk stad.
– Man ser den också rent kommersiellt, mycket barnkläder nu exempelvis som är gula. Det kommer mycket gult framöver.
Text: Nicklas Remmegård. Foton:Stockholmsmässan