Banbrytande modedesign visas i Kristinehamn

Kan mode vara konst? Frågan inleder utställningstexten till utställningen Katja of Sweden som från 24 oktober och tre månader framåt visas på Kristinehamns Konstmuseum. 

Lena Örtlund, intendent på museet, menar att det finns tydliga beröringspunkter mellan de två. Dels för att båda handlar om färg och form samt av tradition är ett kreativt hantverk, men också genom att modet precis som annan konst är ett sätt att uttrycka sig, att skapa en identitet och utmana invanda föreställningar.

Katja Geiger, Katja of Sweden, var Sveriges första stora internationellt kända modedesigner. Hennes kläder var banbrytande då dess färgstarka mönster och praktiska bekvämlighet bröt mot det strikta modet under 1940- och 50-talen. Katja of Swedens kläder var enkla att bära och passade kvinnans vardag med hemmet, familjen, arbetet eller representationen. Än idag är de populära på vintagemarknaden, vilket ligger i linje med Katjas ledstjärna att modet ska vara hållbart och kunna tvättas och användas många gånger.

Utställningen, som består av 31 klädda dockor, är producerad av Kulturen i Lund dit Katja Geiger skänkte en stor samling av sin design före sin bortgång 2017. Utställningen har tidigare visats på Röhsska i Göteborg. Lena Örtlund tycker att det är roligt att ha fått utställningen till Kristinehamn. Det är en glad utställning menar hon, härlig med färg och form.
– Vi har sett ett stort intresse, det är jätteroligt! Utställningen passar bra för konstmuseet genom kopplingen till konsten och att den ligger i linje med museets ambition att vara publika, säger Lena Örtlund.

Utöver den banbrytande designen väcker utställningen också igenkänning. Hos de som bar Katja of Swedens design när det begav sig, såväl som hos de generationer som vuxit upp med att se sina föräldrar eller mor- och farföräldrar i kläderna.
– Vi tror på en bred målgrupp. Det är en härlig utställning som ingen borde missa!

Text: Nicklas Remmegård.
Fotona på dockorna är tagna då utställningen visades på Kulturen i Lund.
Fotoreferens: Viveca Ohlson/Kulturen.