Erik Olsson, butikschef för COOP i Storfors, berättar att man sett en 20-procentig ökning av kundantalet de senaste veckorna.

Handla-hemma-trenden ökar i Storfors

Allt fler handlar på hemmaplan i Storfors där coronapandemin också gett livsmedelsbutikerna ett lyft liksom i övriga Sverige.
Det rapporterar både ICA och COOP.

Båda butikerna har en central roll när det gäller hemsändning av varor till riskgrupperna. Att packa kassar med varor på beställning är både tidsödande och kostsamt, men båda butikerna har den servicen. Sedan hjälper Storfors församling till med att köra ut kassarna till kunderna.

– Vi kan ha 30-40 beställningar i veckan, berättar Magnus Bjärnered, som tog över ICA-butiken i Storfors för åtta år sedan. Under den tiden har omsättningen ökat rejält. Receptet är att ha ett brett utbud och att ta hand om sina kunder, menar Magnus.
– Vår filosofi är att det ska finnas mycket att välja på, istället för två mjukostar har vi kanske 20 , säger Magnus, som också berättar att han återinvesterat vinsten i butiken.
– Vi har satsat fyra miljoner kronor för att lyfta butiken miljömässigt. Vi har senaste tekniken i kylar, fläktsystem och maskinrum, säger han.
Något som ökat stort i popularitet är färdigmat i lunchlådor, både färsk och frusen.

– Vi har sett en enorm ökning på efterfrågan. I början när vi introducerade ICAs egna matlådor gick det trögt, nu ökar det hela tiden. Dessutom har kvaliteten ökat i och med att kändiskockarna nu gör sina egna märken, säger Magnus, som också märker att folk unnar sig lite finare råvaror nu när de inte går ut på restaurang lika ofta.

Även COOP har sett en ökning av kundtillströmningen och butikschef Erik Olsson tror att alla kunder egentligen helst vill handla på hemmaplan.
– Det gäller bara att vi gör det möjligt för dem genom bra priser som kan jämföras med priserna i större butiker, dessutom måste vi kunna inspirera våra kunder och ha ett riktigt bra kundbemötande, säger Erik, som tog över som butikschef för ett år sedan.
– Kundbemötandet är otroligt viktigt. Det handlar mycket om att det ska vara roligt att gå till jobbet. Vi jobbar med arbetsglädje och med att öka kunskapen för att kunna inspirera våra kunder när det gäller mat, säger han.
Under hösten 2020 gör COOP i Storfors en massiv satsning på sänkta priser, något som kan ske genom att man jobbar mer effektivt, ökar kundtillströmningen och sorterar ut varor som inte säljer.
– Vi har plockat bort sådant som inte säljer lika bra, varor som vi ofta får slänga, vilket gör stor skillnad, säger Erik som märker att fler kunder utanför Storfors faktiskt åker en extra mil för att handla på orten.
Erik bor i Kristinehamn, men kommer från Sollefteå. Där jobbade många olika butiker tillsammans för att öka köptroheten.
– Gemensamma satsningar och evenemang är alltid positivt. Det är ju vi tillsammans här i Storfors som behöver visa folk vad vi kan erbjuda. Ju fler som handlar hemma, desto mer kan vi satsa och kanske även anställa fler. Det blir en positiv spiral, säger Erik, som på sista tiden noterat en 20-procentig ökning av antalet besökare i butiken.
– Vi analyserar just nu varifrån de kommer och förhoppningen är ju att det ska vara kunder som tidigare handlade i andra städer, säger han.

På ICA har Magnus också märkt en helt ny kundgrupp. Folk från storstäderna har flyttat ut till sina sommarställen och jobbar nu på distans i coronatider.
– Jag har minst tio nya kunder som bor i sina sommarstugor. En del tror att det kommer att bli det nya normala att kunna bo mer lantligt och jobba stor del på distans. Det kommer att gynna små orter som Storfors, säger han.

Text & bild: Eva Wiklund