Såld för 250 miljoner kronor. Foto: Mia Litström

Exklusiva samlarbilar

Allt går att sälja på auktion, faktiskt! Allt från hjullastare och jordgubbar till exklusiva prylar värda miljoner. Bilar har alltid varit populära objekt på olika auktionssajter och lockar också en bred publik.

Intresset för veteranbilar är stort, men det kan vara en riskabel investering. Säkrast är en Ferrari.
För den som hittar en exklusiv samlarbil tillverkad i ett fåtal exemplar, finns chans att bilen stiger i värde. Viktigt är att inte slå till så fort något läckert dyker upp. För att hitta rätt krävs ordentligt letande, en stor portion kunskap och goda kontakter.
Förutom Ferrari är tidiga Porsche 911S också en biltyp som ekonomiskt pekar uppåt, delvis till följd av att en ny generation intressenter i dag fått köpkraft. Mindre bra går det för de amerikanska bilarna, vars priser har fallit det senaste året.
En bil som är 30 år och äldre räknas som veteranbil. Värde och priser stiger om fordonet tillverkats i förhållandevis liten upplaga och om den har en häftig tävlingshistoria, en god meritlista. Finns det kända personer i ägarlängden är det ett extra plus.
Ju mer som är i original desto bättre. Det kan vara svårt att se för en lekman, men det finns proffs att ta hjälp av vid kontroll. Förra året såldes en Ferrari 250 GTO från 1962, tillverkad i bara 36 exemplar, för runt 250 miljoner kronor.

Kul bil med nostalgin i framsätet!

Nu måste man inte vara miljonär för att äga och köpa en veteranbil. Om man lämnar prestigemärkena åt sidan, kan man ropa in billigare veteraner, som kan ge ägarna både nöje och en viss vinst vid försäljning.
En bilmodell som många har en relation till är Volvo PV och här kan man hitta hyfsade exemplar under 100 000 kronor.

Av Anders Björklund