Katarina Olsson och dotter My Sjöberg.

Katarina satsar på bra service för alla åldrar

Jon & Jonna i Kristinehamn är klädbutiken som många förknippat med kläder för ungdomar. Men de senaste två åren har sortimentet breddats rejält. Idag kan såväl yngre som äldre och även de som drar lite större storlekar hitta vad de behöver. Finns det inte i butikshyllorna så beställs det hem så fort det går.

Katarina Olsson och hennes dotter My Sjöberg tog över Jon & Jonna för drygt två år sedan. Då sadlade de om från städbranschen till att börja sälja kläder.
– Båda branscherna handlar om att svara för en bra service och just service är något som vi satsar hårt på. Vi är uppväxta med egna företagare och har det här med kundservice med oss från modersmjölken, säger Katarina.
Första året i butiken efter övertagandet kände de av vad kunderna ville ha och hur sortimentet skulle anpassas. Det blev som ett referensår. Det senaste året har tempot sedan ökats och försäljningen stiger också stadigt.
Uppfattningen att Jon & Jonna enbart var en ungdomsbutik har arbetats bort och istället säljs budskapet in att det finns ett utbud för alla åldrar och inte minst för de som drar lite större storlekar.

– Vi har verkligen ett brett register och kan erbjuda det senaste i modeväg från erkända märken både för män och kvinnor samtidigt som vi har storlekar upp till 62 för tjejer och 6XL för män, säger Katarina.
Finns inte kläderna i butiken har Katarina ett bra samarbete med företaget Cellbes varifrån hon kan beställa mycket av det som efterfrågas.
Att det här med service ligger i blodet för Katarina visar sig också när någon i akut nöd inför en fest eller liknande behöver komplettera garderoben. Efter stängningsdags åker hon ner till butiken, låser upp och ser till att kunden får något att sätta på sig som räddar situationen.
Att butiken har breddat sortimentet sprider sig allt mer och titt som tätt kommer det in helt nya kunder som hört ryktet att utbudet av kläder blivit så stort.

– Jag annonserar och försöker få ut att vi har ett så brett sortiment men just att kunderna blir nöjda och att ryktet går från mun till mun betyder jättemycket även om det kan ta lite tid att få ut budskapet, säger Katarina.
Hon vill också betona att även sortimentet med kläder för såväl yngre som lite mognare kunder finns kvar och har utökats med fler kända märken.
Någon e-handel med kläder tror hon dock inte på. När Katarina köper in kläder handlar det om en så kallad 12-box, ett plagg i tolv olika storlekar och när de är slut så är de också slut.
– Det betyder att kunderna inte riskerar att stöta ihop med alltför många som har samma sorts plagg, säger Katarina.
Inför framtiden tänker Katarina fortsätta på den inslagna vägen som innebär en stadig och trygg utveckling för butiken. Några tankar har hon dock. I september började hon med en pensionärsrabatt och en tanke är att även införa någon form av studentrabatt men där är man ännu inte i mål.
– Det är inte så vanligt för klädbutiker att ha sådana rabattsystem, det är mer restauranger, frisörer och liknande som har det, säger hon.
En annan sak som hon funderar på är ett samarbete med Almi som erbjuder mentorskap. Det betyder att man kan få hjälp att utveckla företaget.
– Samarbete är alltid bra, avslutar Katarina.


Text Björn Hallin. Foto Janice Datoo